داده‌کاوی، پایگاه‌هاو مجموعه‌حجیم داده‌هارا در پی کشف و استخراج، مورد تحلیل قرار می‌دهد. داده کاوی در واقع ادامه دهنده راه آمار است با این تفاوت که ،بدلیل اینکه امروزه حجم داده ها زیاد شده بنابراین برای استخراج داده ها نیازمند روشهای ماشینی ، مدلها والگوریتمهای جدید است .

یکی از ویژگیهای کلیدی در بسیاری از ابتکارات مربوط به تامین امنیت ملی، داده کاوی است. داده کاوی که به عنوان ابزاری برای کشف جرایم، ارزیابی میزان ریسک و فروش محصولات به کار می‌رود، در بر گیرنده ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور کشف الگوهای معتبر و ناشناخته در بین انبوهی از داده هاست. داده کاوی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در نوع ابزارهای تحلیل موجود نشان می‌دهد اما محدودیت‌هایی نیز دارد. یکی از این محدودیت‌ها این است که با وجود اینکه به آشکارسازی الگوها و روابط کمک می‌کند اما اطلاعاتی را درباره ارزش یا میزان اهمیت آنها به دست نمی‌دهد. دومین محدودیت آن این است که با وجود توانایی شناسایی روابط بین رفتارها و یا متغیرها لزوماً قادر به کشف روابط علت و معلولی نیست. موفقیت داده کاوی در گرو بهره‌گیری از کارشناسان فنی و تحلیل گران کار آزموده‌ای است که از توانایی کافی برای طبقه‌بندیتحلیل‌ها و تغییر آنها برخوردار هستند.

بهره ‌برداری از داده کاوی در دو بخش دولتیو بخش خصوصیرو به گسترش است. صنایعی چون بانکداری، بیمه، بهداشت وبازاریابیآنرا عموماً برای کاهش هزینه‌ها، ارتقاء کیفی پژوهش‌ها و بالاتر بردن میزان فروش به کار می‌برند.

داده کاوی و امنیت جامعه :

در طول تاریخ بشریت امنیت مهم ترین نیاز انسان بوده و انسان بیشترین هزینه را برای امنیت خود پرداخت کرده است . با توسعه فناوری های نوین و ورود آن به زندگی عادی بشر ،جهت امنیت شهروندان استفاده از آن نیز گسترش پیدا کرده است و سازمان های امنیتی و اطلاعاتی برای تامین اهداف خود از ان کمک می گیرند .

مواردی چون مکالمات ضبط شده ،پیامک ها ، و نامه های الکترونیکی رد و بدل شده و حتی وب گردی حجم قابل توجهی از اطلاعات بوده که در بانک های مراکز امنیتی و اطلاعاتی نگه داری می شوند . تا قبل از به وجود آمدن داده کاوی مراکز امنیتی تنها از اطلاعاتی که توسط افراد تحت نظر جمع اوری می کردند می توانستند استفاده کنند و حجم بسیاری از اطلاعات ذخیره شده بلااستفاده باقی مانده بود که با مطرح شدن ایده داده کاوی این امکان به وجود امد که به جای انسان نرم افزارها به کمک دانش هوش مصنوعی وظایف ماموران و کارگاهان را با سرعت و دقت بیشتر انجام دهند . نرم افزارهای خبره ای که می توانستند با سرعت و پردازش اطلاعات بسیارزیاد رفتارهای خلافی که برای امنیت شهر ،کشور و دنیا تهدید محسوب می شدند را کشف وقبل از هر اتفاق خطرناک آن تهدید را برطرف نمایند .

در پایان شایان ذکر است که امروزه در عصر تکنولوژی اطلاعات، با توجه به روابط پیچیده بشری و خطر تروریسم ، علم داده کاوی و هوش مصنوعی ابزاری بسیار مفید جهت برطرف کردن دغدغه ها ، تهدیدات جامعه بشری می باشد . رحیم رضوانیکارشناس فناوری اطلاعات فرمانداری شهرستان آستانه اشرفیه/انتهای پیام شلتوک