توسعه بخش کشاورزی در حوزه بادام و برنج باید از جمله برنامه های جهاد کشاورزی آستانه باشد

349

فرماندار آستانه اشرفیه ، رضایی  گفت: در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی مانند برنج، بادام و صنوبر رتبه های نخست در سطح استان و کشور را داریم و باید از این پتانسیل و ظرفیت نهایت استفاده را کنیم. توسعه بخش کشاورزی در حوزه بادام و برنج باید از جمله برنامه های جهاد کشاورزی شهرستان باشد.

به گزارش شلتوک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان آستانه اشرفیه  رضائی در دیدار با  الماسی رییس جهاد کشاورزی استان گیلان و  عباس جعفرپور مدیر تعاون روستایی استان گیلان  گفت : این شهرستان از اقدامات زیربنایی مطلوبی در حوزه کشاورزی برخوردار است از قطب های کشاورزی استان گیلان محسوب می شود. فرآوری محصولات کشاورزی می‌تواند به رونق این بخش و افزایش درآمد کشاورزان کمک کند.استفاده از ظرفیت های بخش کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب در این بخش، موجب عدم خروج محصولات کشاورزی به صورت خام از شهرستان می شود و این موضوع می توانند هم باعث رونق اشتغالزایی و هم بهبود وضعیت اقتصاد شهرستان شود.
فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه افزود: نماینده عالی دولت در شهرستان با بیان اینکه کشاورزان باید کودهای مورد نیاز خود را از کارگزاران دارای مجوز و مورد تایید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دریافت کنند تا تخلفات احتمالی محرز و قابل پیگیری باشد تصریح کرد: باید از فعالیت دلالان و واسطه ها جلوگیری بعمل آید تا از تنش اجتماعی ناشی از توزیع ناعادلانه این محصول جلوگیری شود.
دکتر رضایی ادامه داد: کشاورزان از اعضای اصلی شرکت های تعاون روستایی هستند و سالیان زیادی است که نهاده های کشاورزی را از آنان دریافت می کنند. با توجه به اعتماد کشاورزان به مدیران این مجموعه هرگونه تغییر در روند توزیع شهرستان و استان را با چالش جدی مواجه می کند. ضمن آنکه نهادهای نظارتی برحسب وظیفه ذاتی خود باید در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشند.
مدیر جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در این نشست بیان داشت: هیچ تغییری در روند توزیع کود شیمیایی در سال جاری ایجاد نشده و به کشاورزان عزیز اطمینان می دهم که کود شیمیایی به اندازه ظرفیت زمین های کشاورزی استان گیلان موجود است و در زمان مناسب در اختیار آنان قرار می گیرد.
مسعود الماسی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت تجارت بادام زمینی و وجود زمینه صادرات آن در شهرستان آستانه اشرفیه لازم است اعتبارات پژوهشی در زمینه بهبود کیفیت بادام و معرفی ارقام جدید به این حوزه اختصاص یابد تا موانعی که به لحاظ استاندارد سازی این محصول از جمله از بین بردن قارچ بادام برداشته و زمینه صادرات آن محقق شود.