ساعت خاموشی زمین

362

امشب در ساعتی معین تمام چراغ‌ها خاموش می‌شوند تا طبیعت نفسی بکشد. رسمی ارزشمند که ۱۵ سال پیش با خاموش شدن لامپ‌های پل بندر سیدنی شروع شد، اکنون به سنتی بدل گشته که هرچه گسترده‌تر در سراسر جهان صورت می‌بندد.

ساعت هشت و نیم شامگاه ۲۷ مارس ۲۰۲۱، به وقت محلی، همه چراغ‌ها برای یک ساعت خاموش می‌شوند تا نبض طبیعت بار دیگر با هستی جهان هماهنگ شود.

البته انتظار نمی‌رود که فرمان “ساعت زمین” در همه جا ساری و جاری باشد، اما هر لامپی که خاموش شود، روزنی تازه برای نفس کشیدن زمین است.این رسم ارزشمند ۱۵ سال پیش و زمانی شروع شد که در ۲۶ مارس ۲۰۰۷ پل بندر سیدنی در خاموشی مطلق فرو رفت.

سیاری از مردم، بی آن که نیازی باشد، شب‌ها باغچه و حیاط خود را با لامپ‌های گوناگون روشن نگه می‌دارند. این برای حشرات و پرندگان سم است و به جو زمین آسیب می‌زند. با خاموشی نورهای مصنوعی است که آسمان ستاره‌هایش را با تمام شکوه و زیبایی جلوه‌گر می‌سازد.

ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) است. خانواده‌ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند و هدف نخست از این اقدام این است که آگاهی دربارهٔ تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.

ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷، زمانی مطرح شد که ۲٫۲ میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند.به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهرهای دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند.

  • نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد.

  • در سال ۱۳۹۱ تعداد بیشتری از شهرها سازه‌های معروف ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌وسه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت نیز چراغ‌های خود را خاموش خواهند کرد./ انتهای پیام شلتوک