در شهرستان آستانه اشرفیه نیز در دهه اخیر با توجه به رکود اقتصادی و بازدهی کم عرصه های دیگر اقتصادی مانند کشاورزی، همچنین رشد جمعیت و مهاجرت روستاییان به شهر، سرمایه گذاری در ساخت وساز طرفداران بیشتری یافته است. گسترش بافت شهری نیاز به واحد های تجاری ومسکونی را افزایش داده و فرصتی را فراهم کرده است تا افرادی که صاحب ملک و سرمایه راکد هستند ازاین فرصت نهایت استفاده را ببرند. چراکه ورود به این عرصه تخصص و تحصیلات خاصی نیاز ندارد ودر صورت عدم فروش محصول نهایی با فساد و تضییع سرمایه مواجه نیست. یکی دیگر از مزایای این عرصه عدم نظارت بر قیمت گذاری است و تعیین قیمت املاک ساخته شده تابع قانون خاصی نیست.

آقای عسکری که بنگاه معاملات ملکی دارد می گوید:« قیمت گذاری سلیقه ای انجام میشود وبنا به نیاز بازار میتوان ملک را گران تر فروخت، چون نظارتی در این زمینه وجود ندارد و برخی از همین طریق چندین برابر سود کرده اند.»

عدم پاسخگویی و تعهدات پس از فروش از جذابیت های دیگر ساختمان سازی است، هیچ نهاد نظارتی بر عملکردصحیح ساختمان پس ازبهره برداری وجود ندارد.

خانم قربانیان که به تازگی آپارتمانش را که در یک مجتمع۳۲ واحدی مسکونی خریده بود دوباره فروخته است در این زمینه می گوید: « بسیاری از اشکالات اساسی ساختمان مانند برق کاری , لوله کشی و عایق کاری و زنگ زدن مصالح پس از استفاده مشخص خواهد شد، اما هیچ سازنده ای پس از فروش تعهدی ندارد.»

 خانم انصاری که دو سالی است یک باب مغازه در یک مجتمع تجاری در آستانه اشرفیه خریداری کرده است می گوید:« سازندگان حتی به تعهدات داخل قولنامه هم به درستی عمل نکرده اند، و با اینکه هنوز مالکیت مغازه ها را دارند عملا هیچ توجّهی به نیازهای فنی ساختمان که از ضعف ساخت ناشی شده را ندارند.»

در چند سال اخیر با رواج قراردادهای پیش فروش نیاز اولیه به سرمایه کلان برای شروع کار و خواب طولانی مدت سرمایه نیز کاهش یافته است. همین عامل ریسک سرمایه گذاری را کاهش وجذابیت این شغل را افزایش داده است. همچنین یکی ازمهمترین فواید این سرمایه گذاری نیمه وقت بودن آن است, به همین دلیل بسیاری از افراد با حفظ شغل اصلی خود وارد این عرصه می شوند، در آستانه اشرفیه تعدادی از سازندگان از اقشاری مانند : طلا فروشان، برنج فروشان ، آهن ومصالح فروشان ونیز پزشکان بوده اند.

ادامه دارد …