به گزارش خبرگزاری برنا جعفر میرزایی رییس حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه با اعلام این خبر گفت: دو نفر از شهروندان کیاشهری این پرنده را اطراف پارک ملی بوجاق پیدا کردند و با توجه به مصدومیت آن در نزدیکترین زمان ممکن جهت رسیدگی به وضعیتش تحویل اداره محیط زیست دادند.

میرزایی ضمن تشکر و قدر دانی از خانم مائده جلالی و پدرش به جهت احساس مسوولیت نسبت به حیات وحش و محیط زیست، از کسانی که احیانا با وحوش مصدوم مواجه می شوند در خواست کرد مراتب را سریعا به اداره ها و یا پاسگاه های محیط زیست اطلاع دهند.

وی افزود : شهروندان و اهالی محترم باید توجه کنند در صورت برخورد با وحوش بزرگ مثل گورکن، شغال یا پرندگان شکاری بزرگ مصدوم یا گرفتار در تله و دام، به هیچ عنوان به آنها نزدیک نشوند و سریعا اطلاع رسانی کنند تا مامورین یگان حفاظت محیط زیست یا در صورت اضطرار، آتش نشانی، بتوانند به کمک آنها بیایند.

میرزایی گفت : غالبا وحوش در هنگام اسارت یا مصدومیت بسیار مهاجم و خطرناک هستند و مهار آنها نیازمند تخصص و ابزار مناسب می باشد.

لیل از خانواده شاهین ها و از گونه های حفاظت شده است می باشد و از جوندگان و یا پرندگان کوچک تغذیه می کند. زیستگاه آن مناطق جنگلی و نواحی نزدیک تالاب است و در پرواز بسیار تیز و چابک است و همچون صاعقه بر سر طعمه خود فرود می آید.