در حالی که ۲۷ پره صیادی مازندران از ۱۷ مهرماه فصل جدید صید را آغاز می‌کنند، زمان آغاز فصل صید ماهیان استخوانی برای ۵۱ شرکت تعاونی پره صیادی استان گیلان بیستم مهرماه تعیین شده است.

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد مدیرکل شیلات گیلان گفت: همه ساله از ۱۵ مهرماه به بعد فصل صیادی آغاز می‌شود و طی این سالها دغدغه مشترک پره‌های صیادی و انتظار آنها از مسئولان استانی و کشوری این بوده که به فکر حمایت از صیادان باشند.

وی با اشاره به فعالیت ۵۱ شرکت تعاونی صید پره در گیلان اظهار کرد: طی سالهای گذشته همواره بین استانهای گیلان و مازندران یک هماهنگی نسبی برای زمان آغاز صید وجود داشت اما امسال این کار به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.

قربانی با بیان اینکه عدم پیگیری شیلات گیلان منجر به این شده که صیادان گیلانی سه روز دیرتر از مازندرانی‌ها به دریا بروند، یادآور شد: فعالیت آقایان در حوزه غیرحرفه‌ای سبب شده که نگرانی و دغدغه صیادان گیلانی پیش از سالهای گذشته باشد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر با بین اینکه یک دریای خزر و یک صید داریم، متذکر شد: وقتی این دوگانگی مشاهده می‌شود این ابهام در ذهن صیادان گیلانی به وجود آمده که چرا باید سه روز دیرتر از مازندرانی‌ها به دریا بروند.

قربانی با بیان اینکه این دوگانگی چیزی جز بی تدبیری و عدم پیگیری شیلات گیلان را نشان نمی‌دهد، گفت: از مجموع ۵۰ پره صیادی مازندران ۲۷ پره تکثیر طبیعی دارند درحالیکه تنها ۲ پره صیادی دستک و شهدای گیلان تکثیر طبیعی دارند که این دو پره نیز با بی تدبیری آقایان نتوانسته‌اند در ۱۷ مهرماه مجوز صید بگیرند.

وی با بین اینکه یک سیاست درست، متناسب و رقابتی در زمینه حمایت از تکثیر طبیعی بین پره‌های صیادی گیلان و مازندران وجود ندارند، یادآور شد: وقتی یک دریای خزر وجود دارد، شیلات باید در حمایت از پره‌های صیادی بدون رانت عمل کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر یادآور شد: ماهی کفال یک ماهی مهاجر است و همواره از سمت غرب به شرق و در مسیر کولاک عمل می‌کند بنابراین حتی اگر یک صیاد ۲ روز دیرتر نیز وارد دریا شود ممکن است که ماهی کفال از حوزه گیلان خارج و به محدوده مازندران برود.

قربانی با بیان اینکه تمام درآمد صیادان طی همین فعالیت ۶ ماهه است، اظهار کرد: صیادان جزو طبقه پایین دست جامعه هستند و درآمد اکثر آنها از یک کارگر ساختمانی نیز پایین‌تر است و به جای حمایت با سیاست غلط و بی تدبیری آنها را بدبخت‌تر می‌کنیم.