معرفی نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر

243

دوره ۲ – زین‌العابدین قرباني
انتخابات دومین دوره ي مجلس شوراي اسلامي، در ۲۶ فروردین و ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۳ برگزار شد. دومین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی در فروردین‌ماه سال ۱۳۶۳، در حالی برگزار شد که کشور در حالت جنگ، و در وضعیت تحریم شدید سیاسی، نظامی و اقتصادی به سر می‌برد. با کنار رفتن نیروهای لیبرال، مارکسیست‌ها و نیز چپ‌ها ازجمله حزب توده و سازمان مجاهدین خلق، انتخابات مجلس دوم شورای اسلامی صحنه‌ی رقابت نیروهای خط امام و انقلاب بود.
برگزاری انتخابات این دوره‌ی مجلس با تصرف بخش‌هایی از مناطق مرزی کشور توسط نیروهای بعثی عراق مصادف بود. ولی بااین ‌وجود، انتخابات در ۱۹۳ حوزه‌ی انتخابیه برای انتخاب ۲۷۰ نماینده در موعد مقرر برگزار شد. نحوه‌ی اجرای انتخابات نیز به سه صورت بود: سراسر مستقیم، سراسر غیرمستقیم، سراسر برای اقلیت‌های دینی.
انتخابات سراسر مستقیم شامل ۱۸۷ حوزه انتخابیه بود انتخابات سراسر برای اقلیت‌های دینی نیز شامل ارامنه شمال و ارامنه جنوب، آشوری و کلدانی، کلیمیان و زرتشتیان بود.
تعداد نامزدها انتخاباتی در این دوره در درشهرستان آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر ۱۰نفر بودند که در دور اول هیچ‌یک از کاندیداها نتوانستند موفق به کسب حداکثر آرا شوند و دو روحاني به نام هاي آقايان زين العابدين قرباني با ۱۸۶۱۷ رأي و زين العابدين المعي با ۱۰۰۸۷ رأي از مجموع ۴۸۶۸۳ رأي به دور دوم راه يافتند.
در دور دوم آقای زین العابدین قربانی در۵۱سالگی با کسب ۱۴۴۹۳ رأی از مجموع ۲۳۱۱۸ رأي از زین العابدین المعیپيشي گرفت و به مجلس راه یافت. وی در مجلس نیز جزو کمیسیون ارشاد و هنر اسلامی و همچنین جزو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس بود.
آیت الله زین العابدین قربانی پنچاهی که بعدها به قربانی لاهیجی تغییر نام داد به سال ۱۳۱۲ در روستای پنچاه آستانه اشرفیه متولد شد و تحصیلات علوم دینی را تا حدود دروس خارج گذراند. وي قبل از نمایندگی مجلس حاکم شرع استان گیلان و امام‌جمعه لاهيجان بود و بعد از دوران نمایندگی مجلس و از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۷ به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام‌جمعه رشت فعاليت کرد و در۱۴ فروردین ۱۳۹۷ از این سمت کناره‌گیری نمود.
از اقدامات مهم وي برای شهرستان آستانه اشرفیه چیز زیادی در دسترس نیست هرچند به نقل از کتاب سیمای کوچان مردم آستانه اشرفیه معتقد به کم‌کاری وي و بردن امکانات شهرستان به لاهیجان ازجمله منتقل نمودن امکانات لوله‌کشی گاز که به آستانه‌اشرفیه اختصاص پیداکرده بود به لاهیجان و…می‌باشند.
نتايج دور اول انتخابات دومين دوره مجلس شوراي اسلامي در آستانه‌اشرفیه
مجموع آراء-۴۸۶۸۳ رأي
۱ – زین‌العابدین قربانی پنچاه ۱۸۶۱۷ رأی
۲ – زین‌العابدین المعی ۱۰۰۸۷ رأی
۳ – محمدصادق برقی ۵۱۰۳ رأی
۴ – محمدقاسم پاشاکی ۳۵۸۲ رأی
۵ – محمدعلی غلامحسنی ۲۴۲۹ رأی
نتايج دور دوم انتخابات دومين دوره مجلس شوراي اسلامي در آستانه‌اشرفیه
مجموع آراء-۲۳۱۱۸ رأي
۱ – زین‌العابدین قربانی پنچاه ۱۴۴۹۳ رأی
۲ – زین‌العابدین المعی-۸۵۲۵ رأي

/گردآوري : محمد اقدامي
شلتوك پايگاه اطلاع‌رسانی آستانه و كياشهر