اداره امور مالیاتی: این داستان دستگاههای کارتخوان

197

یکی از پیامک‌هایی که هفته‌های اخیر برای همه افرادی که دستگاه کارتخوان دارند، ارسال شده با این مضمون است: «دارنده محترم کارتخوان، ثبت نام شما انجام شد. طی مدت ۱۵ روز برای تکمیل اطلاعات به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه و اطلاعات خود را کامل کنید، در غیر این صورت دستگاه کارتخوان شما قطع خواهد شد.»

البته مودیانی هم که یک بار ثبت‌نام اینترنتی را انجام داده‌اند و مجدداً این پیامک برایشان ارسال شده است، مد نظر داشته باشند که در ثبت نام اینترنتی قبلی، صرفاً تا مرحله دوم اطلاعاتشان را کامل کرده‌اند و الان نیاز است که اطلاعات خود را تکمیل کنند. در همین رابطه باید دقت داشت که با تکیمل اینتاکد، گروه شغلی شما مشخص می‌شود و طبق ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که مسئول رسیدگی‌کننده طبق شواهد و مدارک تشخیص دهد که شما کتمان درآمد داشته‌اید، بر اساس ضریب سود صنفی یا گروه شغلی که در اینتاکد معرفی کرده‌اید، اقدام به محاسبه و برآورد مالیات شما می‌کند که این یکی از دلایل ارسال پیامک قطع دستگاه کارتخوان از طرف سازمان امور مالیاتی می‌باشد. البته جای نگرانی برای ثبت اینتاکد نیست.
فرمول میزان مالیات دستگاه و شیوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد، مثل نحوه محاسبه مالیات مشاغل بوده لذا روش و فرمول خاصی وجود ندارد. این کار نیز توسط ممیزان اداره مالیات انجام می شود و هیچ ارتباطی به شرکت صادر کننده کارت خوان و وزارت صمت و بانک مرکزی ندارد.

محاسبه مالیات کارت خوان و دستگاه پز در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد، بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در سال نود و هشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، انجام می شود. بر اساس ماده یازدهم این قانون، هر دارنده دستگاه کارت خوان، باید شناسه یکتا از سازمان امور مالیاتی گرفته و پس از دریافت شناسه یکتا، همه تراکنش هایی که انجام می شود ، بررسی شود و همه تراکنش ها، فعالیت شغلی محسوب می شود.

لذا این اطلاعات تراکنش ها از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. هوشمند شدن سیستم های مالیاتی کشور سبب شده تا از اواخر دهه نود هجری شمسی، فعالیت اخد مالیات بر درآمد مشمولان مالیاتی، سریع تر و آسان تر شود.

اتصال دستگاه های پز بانکی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تایید نشده باشد به سیستم بانکی کشور و سیستم پرداخت کشور ممنوع است. چه اینترنتی باشد چه غیر اینترنتی. بانک مرکزی بایستی مشخصات دارندگان دستگاه های پز که شناسه یکتا نداشته و در سازمان امور مالیاتی، پرونده ندارند، به سازمان امور مالیاتی اعلام تا بر اساس قانون، به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم شوند.

اگر دارنده دستگاه پز و دستگاه کارت خوان هستید ، به منظور تشکیل پرونده مالیاتی در سایت سازمان مالیاتی و دریافت کد اقتصادی، اقدامی انجام ندهید، مالیاتی که بر اساس داده های دستگاه کارت خوان محاسبه می شود، باید پرداخت شود. همه جریمه های مربوط به عدم تشکیل پرونده مالیاتی و عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، شامل این افراد نیز می گردد

پس توصیه ما به شما این است که اگر دستگاه کارتخوان دارید و با آن کار نمی‌کنید یا به امانت دست یکی از اعضای خانواده یا دوستان صمیمی سپرده‌اید، حتماً اقدام به قطع آن نمایید. چون در این صورت شما به عنوان مؤدی فعال مالیاتی شناخته می‌شوید. لازم است همه شهروندان توجه داشته باشند که صرفاً امضای شما در دفتر اسناد رسمی برای شما ایجاد مشکل نمی‌کند، بلکه تکمیل اظهارنامه شغلی و ثبت دکمه تأیید نیز در حکم یک امضای محضری برای شما بار حقوقی سنگینی به همراه دارد
با توجه به اینکه مالیات بر تراکنش های بانکی در گروه قوانین نوظهور سازمان امور مالیاتی است، گاهی دیده می‌شود برداشت از مالیات بر تراکنش های بانکی بر مبنای گردش حساب بانکی می‌باشد که اگر به طور مثال، گردش حساب بانکی ما بیشتر از ۵ میلیارد تومان شد، مابه‌التفاوت آن را باید با نرخ ۲۵% ‌ مالیات بدهیم.

در صورتی‌که این برداشت کاملاً اشتباه است و از تراکنش های بانکی به هیچ وجه مالیات اخذ نمی‌گردد. گردش بانکی که از ورودی دستگاه کارتخوان یا پایانه‌های فروشگاهی در حسابهای بانکی ایجاد می‌شود یا گردشی که به طور مستقیم در خود حساب بانکی ایجاد می‌شود، نشان دهنده‌ی معاملات درآمدی شماست که اگر با توجه به توضیحات قابل اتکای شما اثبات بشود مبالغ ورودی به حسابهای بانکی شما جنبه درآمدی ندارد، مالیاتی نیز از این بابت اخذ نمی‌گردد.

چه زمانی تراکنش های بانکی رسیدگی می‌شوند؟

قبل از دعوت مؤدیان به سازمان امور مالیاتی، بسیاری معتقدند که سازمان امور مالیاتی با آنها کاری ندارد و سال‌هاست که به همین منوال کار می‌کنند و مشکلی هم ندارند. شاید هیچ وقت هم خبری نشود، اما وقتی که شما نیاز به یک مفاصا حساب مالیاتی پیدا کرده یا به هر عنوانی به سازمان امور مالیاتی مراجعه و کد ملی‌ خود را ارائه می‌کنید، اینجاست که باید پاسخگوی گردش حساب‌های بانکی و گزارش‌هایی باشید که با کد ملی شما به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است.

شاید هم سازمان امور مالیاتی صبوری کند تا شما با همین روال به کارتان ادامه بدهید و بعد از اینکه دارایی شما در حساب بانکیتان به رقم قابل توجهی رسید، از شما برای روشنگری برخی موارد دعوت ‌به عمل آورد که در این شرایط موضوع جریمه کتمان درآمد را هم باید مد نظر داشته باشید.

اما در اینجا هدف این نیست که شما دچار اضطراب شوید؛ فقط کافی است واقف باشید طبق قانون و بر اساس ماده ۱۰۵ و ۱۳۱، سازمان امور مالیاتی شریک تجاری شما محسوب می‌شود و شما باید همیشه با ارائه اسناد و مدارک و طبقه‌بندی قابل اتکا، آماده پاسخگویی به شریک خود باشید. شایان ذکر است در این خصوص، کارشناسان مالیاتی مؤسسه دادیس می‌توانند به شما کمک کنند و مشاوره بدهند.

همچنین مدنظر داشته باشید که ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط شما و پذیرش آن از سمت سازمان امور مالیاتی، به این معنی نیست که حسابهای بانکی اعلام نشده هم مورد قبول واقع شده‌اند؛ چه بسا سازمان این حساب‌ها را در همان سال یا سالهای بعد بررسی ‌کند.

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک دارندگان کارت خوان و دستگاه پز

1- پیش ثبت نام الکترونیک دارندگان دستگاه پز و کارت خوان: نقطه آغازین فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام دارندگان کارت خوان و دستگاه پز است. ر این مرحله بایستی داده هایی از کسب و کار شما دریافت گردد.

در ادامه بعد از کامل شده داده درخواستی و کلیک تایید نهایی، به مرحله بعدی وارد می شوید که در ادامه به صورت مصور نشان دادیم.

اگر تا ۷ روز ، داده خود را تایید نکنید، پرونده ایجاد شده به صورت اتوماتیک از سیستم حذف می شود.

2- صحت سنجی اطلاعات دارندگات کارت خوان و دستگاه پز: در این مرحله، قسمتی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. اگر به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی پیدا شود، موضوع با SMS به موبایل شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

3- تولید و ارسال اطلاعات کاربری دارندگان کارتخوان و دستگاه پز: اگر اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار گیرد ، برای شما یک کد کاربری و رمز عبور ایجاد خواهد شد.

این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

۴- ثبت نام الکترونیک دارنده دستگاه کارت خوان و دستگاه پز: پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده روی کلید تایید نهایی، کلیک کنید.