استخدام آموزش و پرورش

267
ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش از امروز آغاز شده است و تا دوم اسفند ادامه دارد؛ این آزمون در ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.
به گزارش شلتوک به نقل از فارس: وزارت آموزش و پرورش برای مهر سال آینده نیاز به نیروی جدید و تازه نفس دارد و به همین دلیل قرار است آزمون استخدامی‌اش را زودتر از سایر دستگاه‌ها برگزار کند.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش پیگیر بود که آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اسفند ۱۴۰۰ برگزار شود تا وقت کافی برای مصاحبه، گزینش و برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد.
نوری در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «پیشنهاد ما برگزاری آزمون استخدامی در اسفند امسال بود اما سازمان سنجش به دلیل برگزاری آزمون‌های متعدد، ثبت‌نام کنکور، و برگزاری کنکور دکتری، ظرفیت خالی نداشت».
وی ادامه داد: «سازمان سنجش مرکز معتبری برای برگزاری آزمون استخدامی است و بیم این را داریم که اگر بخش دیگری این آزمون را برگزار کند، بعدا مشکلاتی پیش آید».
* سن داوطلبان برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
امروز دفترچه راهنمای نهمین امتحان فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور منتشر شد که اطلاعات رشته‌های مورد نیاز در آن قرار دارد.
شرایط عمومی داوطلبان شامل «داشتن تابعیت ایران، اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان، داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند، عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر، نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر و عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی توسط آراء مراجع قضایی و ذیصلاح » است.
داوطلبان استخدام نباید جزو نیروهای بازخرید خدمت دستگاه‌های اجرایی و همچنین بازنشسته باشند؛ به استناد ماده (۹۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و پست سازمانی، کارکنانی که تصدی یکی از پست‌های سازمانی در هر یک از دستگاه‌های اجرایی را به صورت رسمی یا پیمانی دارا هستند، پس از پذیرفته شدن در امتحان مشترک فراگیر در زمان استخدام، نباید جزو مستخدمین رسمی یا پیمانی سایر دستگاه‌های اجرایی باشند.
داشتن حداقل بیست (۲۰) سال تمام و حداکثر بیست و پنج (۲۵) سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم، حداکثر سی (۳۰) سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق دیپلم، حداکثر سی و شش (۳۶) سال برای دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس، حداکثر چهل (۴۰) سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و حداکثر چهل و پنج (۴۵) سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دکتری و دکترای تخصصی هستند.
* مواد آزمون
آزمون عمومی مواد آزمون عمومی عبارتند از: فنّاوری اطلاعات (مهارت‌های هفتگانه I.C.D.L، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، زبان انگلیسی ـ عمومی، اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی و هوش و توانمندی‌های عمومی است.
* زمان ثبت‌نام
ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش به صورت اینترنتی از امروز چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده و تا روز دوشنبه مورخ دوم اسفند ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.
متقاضیان واجد شرایط باید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و پس از پرداخت مبلغ یک میلیون و دویست و پنجاه هزار ریال به صورت الکترونیکی و با کارت های بانکی متصل به شبکه شتاب نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و ارائه اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.
*زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش
آزمون وزارت آموزش و پرورش به دلیل شرایط خاص آن به صورت مجزا از سایر دستگاه‌ها برگزار می‌شود.
کارت شرکت برای رشته‌های شغلی مربوط به وزارت آموزش و پرورش از روز سه‌شنبه مورخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت. آزمون استخدامی برای رشته های شغلی مربوط به وزارت آموزش و پرورش در روز جمعه مورخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تهران و با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد و ملاک تعیین حوزه امتحانی داوطلبان شهرستان محل اقامت فعلی است که در تقاضانامه درج خواهند کرد.
* پس از آزمون
تعیین حدنصاب معرفی داوطلبان جهت انجام سایر مراحل استخدامی، منوط به کسب حد نصاب در آزمون کتبی بوده و انتخاب افراد پذیرفته شده بر اساس ترتیب نمرات مکتسبه، سهمیه‌های قانونی و با رعایت سایر قوانین و مقررات جاری، مطابق قواعد است.
پس از برگزاری امتحان، نمرات داوطلبان به تفکیک حیطه‌های عمومی و تخصصی محاسبه و حد نصاب، معادل کسب حداقل پنجاه (۵۰)درصد نمره مکتسبه نفر اول با ارزش وزنی چهل (۴۰) درصد برای حیطه عمومی و شصت (۶۰) درصد برای حیطه تخصصی در هر شغل-شهرستان در هر یک از دستگاه‌های اجرایی محاسبه و مبنای سایر مراحل معرفی داوطلبان قرار می‌گیرد.
داوطلبان فاقد حد نصاب، از ادامه سایر مراحل استخدامی حذف و صرفاً کارنامه آزمون کتبی از طریق درگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org  جهت اطلاع برای آنها قابل مشاهده خواهد بود.
انتخاب و اعلام لیست چند برابر ظرفیت جهت بررسی مدارک از بین دارندگان حدنصاب انتخاب افراد چند برابر ظرفیت جهت بررسی مدارک از بین داوطلبانی که حد نصاب را کسب کرده‌اند، بر اساس نمره مکتسبه آنان و با در نظر گرفتن سهمیه‌های قانونی به تعداد چند برابر ظرفیت پذیرش در هر شغل‌محل جنسیت و به ترتیب نمرات فضلی صورت می‌پذیرد.
* قوانین استخدام در آموزش و پرورش
پذیرفته‌شدگان باید دوره یکساله مهارت‌آموزی با رعایت شرایط و ضوابطی بگذرانند. به استناد مجوز شماره ۷۲۷۶ مورخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور و مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، پذیرفته‌شدگان استخدام پیمانی مشاغل آموزشی در آموزش و پرورش، ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت‌آموزی هستند.
این دوره شامل مجموعه‌ای از دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی (نظری، مهارتی) است که برای دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی و حوزوی پذیرفته شده در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش برابر آیین‌نامه خاص خود برگزار می‌شود.
در دانشگاه فرهنگیان، رشته‌های شغلی دبیری، آموزگاری، مربی امور تربیتی، مشاوره، مراقب سلامت و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی رشته شغلی هنرآموزی، بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور است.
مهارت‌آموزانی که از حضور در کلاس درس، امتحانات مواد درسی خودداری کنند به عنوان انصراف از ادامه روند استخدام تلقی شده و مشمول پرداخت هزینه‌های دوره آموزشی و خسارت‌های وارده خواهند بود.
بخشی از هزینه‌های برگزاری دوره یکساله مهارت‌آموزی (خدمات آموزشی و رفاهی) بر عهده داوطلب خواهد بود و چنانچه هریک از پذیرفته‌شدگان در طول برگزاری دوره یکساله مهارت‌آموزی از ادامه تحصیل و اشتغال منصرف شوند، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به تشخیص خود نسبت به محاسبه و اخذ هزینه‌های مربوط اقدام کند.
شرایط، ضوابط و نحوه ثبت‌نام در دوره یکساله مهارت‌آموزی بعد از قبولی نهایی و تأیید صلاحیت‌های عمومی توسط گزینش، از سوی دانشگاه‌های مجری دوره یکساله مهارت‌آموزی (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) اعلام خواهد شد. رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی دانشگاه مجری دوره مزبور، الزامی است.
پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های شغلی هنرآموزی جهت اطلاع از نحوه ثبت‌نام و شرکت یکساله مهارت‌آموزی باید از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به نشانی www.sru.ac.ir و پذیرفته شدگان نهایی رشته‌های شغلی آموزگاری، دبیری، مراقب سلامت، مشاوره، مربی امور تربیتی نیز از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه فرهنگیان به نشانی www.cfu.ac.ir موضوع را پیگیری کنند.
مدت دوره یکساله مهارت‌آموزی جزو سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد و صرفاً به عنوان شرط استخدام پیمانی در آموزش و پرورش است. گواهی پایان دوره مهارت‌آموزی دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیست.
محل مهارت‌آموزی دوره یکساله، بر اساس شغل محل پس از اعلام نتایج قطعی تعیین خواهد شد. تغییر محل مهارت‌آموزی، صرفاً در صورت وجود شغل، با رعایت جنسیت از طریق دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مهارت‌آموزان در زمان ثبت‌نام در مراکز مجری دوره یکساله مهارت‌آموزی ملزم به ارائه مدرک روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و مدرک ICDL هستند، در غیر این صورت باید تعهد کنند که قبل از اتمام دوره یکساله مهارت‌آموزی، مدارک مزبور را ارائه کنند.
دانشگاه‌های مجری دوره مهارت‌آموزی، مسؤولیتی در قبال اسکان و تغذیه مهارت‌آموزان ندارند در صورت وجود امکانات و تقاضای افراد، ارائه خدمات با اخذ هزینه مربوط امکانپذیر خواهد بود.
پذیرفته‌شدگان شغل‌محل‌های آموزش و پرورش عشایری، بعد از گذراندن موفقیت‌آمیز دوره یکساله مهارت‌آموزی جهت تعیین محل خدمت در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط قرار خواهند گرفت.
متقاضیان شرکت در مشاغل هنرآموز (استادکاری)، باید دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم پیوسته بوده و یا در صورت دارا بودن مدرک تحصیلی فوق دیپلم ناپیوسته، باید مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان داشته باشند.
با توجه به مصوب جلسه ۹۶۵ مورخ ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۸ شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین تبصره ۴ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم خدمت» خواهد بود که به صورت استانی صورت می‌پذیرد.
بنابراین بعد از طی فرایند استخدامی، خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت استانی به منزله قطع رابطه استخدامی بوده و ابقای ردیف برای بوم استان خواهد بود.
فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم (سابق)، دانشگاه فرهنگیان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که دارای تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش هستند، حق ثبت‌نام در آزمون استخدامی را ندارند.
محل خدمت یک منطقه آموزشی است که حسب نیاز آموزش و پرورش جهت استخدام و اشتغال پذیرفته‌شدگان نهایی، در این آگهی مشخص شده است. لازم به ذکر است شهرستان‌هایی که در جدول فهرست شغل محل‌های اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها، دارای چند منطقه آموزش و پرورش هستند، منطقه آموزش و پرورش محل خدمت فرد قبول شده (قبل از اشتغال)، توسط اداره کل آموزش و پرورش استان مربوطه در یکی از مناطق آموزش و پرورش همان شهرستان تعیین خواهد شد.
* آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود
وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از رایزنی‌ها در زمینه برگزاری آزمون استخدامی با جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: »احتمالا کار مشترک بین سازمان سنجش، جهاد دانشگاهی و آموزش و پرورش خواهیم داشت و اگر شرایط مساعد باشد و بتوانیم امنیت آزمون را برگزار کنیم، قبل از سال جدید، آزمون استخدامی را برگزار می‌کنیم».
تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «مخالفت با برگزاری ازمون فراگیر نهم توسط جهاد دانشگاهی»، خواستار پیگیری بودند.
احمدی سردبیر این سوژه در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار کرد: ما با برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی مخالفیم.
وی ادامه داد: آزمون فراگیری در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد که سؤالات در سطح بسیار پایین و غیراستاندارد طراحی شده بود به گونه‌ای که بین خواندن و ماه‌ها تلاش کردن، فرقی نبود به همین دلیل ما تقاضا داریم که آزمون جدید استخدامی آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی برگزار نشود بلکه توسط سازمان سنجش برگزار شود.
به گزارش فارس، همانطور که در دفترچه آزمون استخدامی هم آمده است این آزمون با همکاری سازمان سنجش برگزار می‌شود و این دغدغه داوطلبان هم مرتفع شده است.
تعداد دیگری از مخاطبان خبرگزاری فارس در پویش دیگری درخواست کردند که زمان آزمون ماده ۲۸ مشخص شود. یکی از داوطلبان این آزمون به خبرنگار فارس گفت: ما مدت‌هاست که چشم انتظار برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش هستیم.
وی ادامه داد: مگر آموزش و پرورش کسری نیرو ندارد، پس چرا برای جذب نیرو در سال آینده، تعیین تکلیف نمی‌کند.
به گزارش فارس، آزمون استخدامی آموزش و پرورش موسوم به ماده ۲۸ است؛ ماده ۲۸ مربوط به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است که اجازه جذب نیرو از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها را بر اساس شرایطی به آموزش و پرورش می‌دهد؛ همانطور که در دفترچه آزمون استخدامی می‌بینید زمان آزمون هم مشخص شده است و داوطلبان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ آزمون خواهند دارد.
برای کسب اطلاعات کامل در خصوص ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید:/شلتوک

https://www.shahrekhabar.com/news/152429070021363