اعلام آمادگی ایران و قطر برای همکاری در جام جهانی ۲۰۲۲

241
عباسی دوانی گفت: قطری ها خواستار برقراری ارتباط بیشتری با ایرانی هستند که امنیت خلیج فارس را تامین می کند.
«فریدون عباسی دوانی»، نماینده کازرون و عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت و گو با برنا، با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به قطر و سیاست متوازن دولت سیزدهم در ارتباط با همسایگان، گفت: نظام جمهوری اسلامی برنامه دارد تا با ۱۵ کشور همسایه ارتباطات بیشتری برقرار کند. به دلیل این که در منطقه ای با فرهنگ، دین و منافع اقتصادی و سیاسی و امنیتی مشترک زندگی می کنیم. قاعدتا باید با همسایگان خود ارتباطات تنگاتنگ برقرار کنیم. این مهم در دولت های مختلف  با سلیقه های متفاوت اجرا شد، لذا رهبر انقلاب تذکر دادند که راه حل مشکلات کشور در نیویورک و ژنو و وین نیست و ما باید به کشورهای منطقه توجه کنیم. نماینده کازرون در رابطه با کمک ایران به قطر در زمان تحریم این کشور از سوی کشور های عربی تصریح کرد: قطر زمانی که در محاصره قرار گرفت و فشار سیاسی و امنیتی را متحمل شد، به طرف ایران آمد و همکاری خوبی با قطر شکل گرفت که این همکاری دوحه را نجات داد. این موضوع در حافظه قطری ها باقی مانده و آن ها هم انتظار دارند که با کشور قوی مثل ایران، ارتباط بیشتری برقرار کنند.وی افزود: در حوزه گاز نیز ما می توانیم هماهنگی های زیادی با هم ایجاد کنیم، در استخراج و اکتشاف و فروش گاز در دنیا و تعیین قیمت هم در حوزه انتقال انرژی قطر، از مسیر ایران به عنوان یک مسیر امن می توان مذاکره کرد. تامین غذا و امنیت غذایی آن ها، و حوزه های گردشگری و استفاده اتباع قطری از ویژگی های تاریخی و فرهنگی و آب و هوایی ایران می تواند زمینه های همکاری را در آینده گسترش بدهد. من سفر رئیس جمهور را بسیار مثبت میدانم. زیرا در زمانی است که قطری ها نیاز به امنیت بیشتری دارند و می توانند به جمهوری اسلامی ایران تکیه کنند.این نماینده مجلس در رابطه با نقش ایران در کمک به برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر نیز اشاره کرد و افزود: ما می توانستیم قبلا برنامه ریزی کنیم و حتی میزبانی برخی بازی ها را برای ایران بگیریم. اما بعضی مشکلات داخلی و عدم انسجام مدیریت باعث شد که ما از این مهم دور بمانیم. ولی فرصت هنوز باقی است، در تامین امنیت خود مسابقات، در نحوه برنامه ریزی و تامین سوخت و سرویس های جانبی ایران می تواند به قطر کمک کند.البته برای افرادی که جهت تماشای بازی ها جذب می شوند، میتوانیم سرویس های گردشگری دایر کرده و تبلیغ خوبی برای آثار تاریخی و فرهنگی و منطقه خودمان ایجاد کنیم.”

ایران از زمان مطرح شدن قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، به دنبال مشارکت و میزبانی بخشی از این رویداد جهانی بود. این تلاش‌ها از سال ۱۳۹۸ جدی‌تر شد، اما با توجه به ضعف نامساعد زمین‌های چمن و ورزشگاه‌های جزایر جنوبی و وجود رقبای جدی همچون امارات، کویت، عمان و حتی عربستان برای مشارکت و پذیرش میزبانی بخشی از جام جهانی، کار ایران کمی دشوارتر شده است.

برنامه سفر رییس جمهورحمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در دوحه در صفحه شخصی توییتر خود در مورد سفر آیت‌الله رئیسی به قطر نوشت:«‌سفر رسمی دوجانبه آیت‌الله جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به قطر در هفته آینده صورت می‌گیرد و ایشان، علاوه بر دیدار و ملاقات های دوجانبه، در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز نیز شرکت خواهند کرد.»
اظهارات وزیر امور خارجه قطر در باره ایران
«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و  وزیر خارجه قطر در نشستی در اندیشکده انگلیسی چتم هاوس درباره روابط ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و موضوع برجام گفت: ” تلاش می‌کنیم تا بفهمیم که چگونه می‌توانیم به پر کردن شکاف کمک کنیم زیرا توافقنامه و مذاکرات بین کشورهایی صورت می گیرد که هزاران مایل دورتر از ایران قرار دارند و ما در همسایگی ایران زندگی می کنیم. بنابراین به نفع ماست که توافقی وجود داشته باشد و به نفع ماست که با ایران به تفاهمی برسیم و سپس یک تفاهم منطقه‌ای بین کشورهای شورای همکاری و ایران وجود داشته باشد. از این رو، ما همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم که با ابتکارعمل های سازنده و مثبت برخورد کنند و امیدواریم که یک نتیجه مثبت در آینده نزدیک بگیریم. نقش ما تشویق دو طرف برای تعامل مثبت است.
برنامه های کارگروه ایران
در آذر ماه در سومین نشست کارگروه ویژه جذب تماشاگران از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر ، علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون‌گردشگری کشور، پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشور در خصوص موافقت‌نامه‌ با کشور قطر برای افزایش تعداد پروازها، شناسایی ظرفیت شرکت‌های داخلی و بررسی موضوعات مربوط به صنعت هوانوردی همچنین پشتیبانی و تامین سوخت کشتی‌های کروز از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را از جمله امور درحال پیگیری و رایزنی برشمرد.
شالبافیان با اشاره به زمان برگزاری رویداد جام‌جهانی ۲۰۲۲ در فصل پاییز، یادآور شد: با توجه به این‌که مدت زمان برگزاری مسابقات در ایام غیر پیک گردشگری ایران است، از این‌رو ارائه بسته‌های سفر متشکل از محصولات متمایز همانند اقدامات ماجراجویانه، ورزش‌های زمستانی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشورمان می‌تواند سبب جذب تماشاگران و عامل ورود گردشگرانی شود که در ایام برگزاری جام جهانی به کشور قطر سفر خواهند کرد.
مهدی فرهانی ـ معاون اداره کل امور دریایی سازمان بنادر ـ هم در این نشست  درباره استفاده از ظرفیت کشتی‌های کروز، گفت: برای وصل خط کروز بین قطر و بندر بوشهر، سازمان بنادر زیرساخت‌های مناسب را برای پهلوگیری این کشتی‌ها دارد، اما مهم‌ترین عامل برای راه‌اندازی، تخصیص سوخت یارانه‌ای است. این موضوع باید با شرکت ملی فراورده‌های نفتی پیگیری شود./شلتوک
منبع:
ایسنا ، برنا