مخالفان طرح صیانت می گویند رای گیری غیرقانونی بوده است

216

صبح امروز در کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی کلیات طرح صیانت را به تصویب رساندند.

اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت ظهر امروز و در فاصله تعطیلی میان دو نوبت صبح و عصر مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داده و کلیات نسخه جدید طرح صیانت با نام طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» را به رای گذاشتند.

بر همین اساس کلیات این طرح با ۱۸ رای مثبت و یک رای منفی به تصویب رسید. براساس آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک، حداقل دو سوم از اعضای ۲۳ نفره این کمیسیون بایستی به کلیات طرح رای مثبت می‌دادند.

این اقدام کمیسیون مشترک پیش از این با اعتراض نوری همراه شده بود. به گفته وی برگزاری جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت، زمانی که مجلس درگیر بررسی بودجه است طبق آیین نامه مجلس خلاف قانون است. رئیس کمیسیون مشترک نیز در پاسخ به این اظهارات اعلام کرده بود جلسه امروز برای ارائه گزارش به مردم در خصوص عملکرد کارگروه است. اما این طرح با عجله‌ای عجیب در جلسه امروز ظهر به رای گذاشته شد و اعضای کمیسیون مشترک به آن رای مثبت دادند.

جزئیات تصویب طرح صیانت به سرعت فضای مجازی را فرا گرفت . طرح صیانت حسابی صدای مردم را در آورده است . مردم در اینستاگرام به هر نحوی که توانستند به طرح صیانت اعتراض کردند .

حالا خبرهای جدیدی به گوش می رسد که حاکی از این است که احتمالا نمایندگان با برگشت طرح به صحن علنی مجلس موافقت خواهند کرد .

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را دنبال می کنند که در صورت تصویب بررسی طرح موسوم به صیانت در کمیسیون متوقف و طرح به صحن مجلس بر می گردد

جلال رشیدی کوچی امروز عصر در توئیتر نوشت: امروز در جواب دغدغه و مطالبه آحاد مردم شریف ایران اسلامی، وفق تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آئین نامه داخلی مجلس تقاضای لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس را مطرح کردم که تا کنون به امضاء ۵۵ نفر از نمایندگان محترم رسیده است و در حال افزایش تعداد امضا می‌باشد.

این نماینده در اظهارات خود امروز در مجلس گفته بود : “وی ادامه داد: این موضوع هم دلیل دارد برای مثال به یکباره اعلام می‌شود که در خلال بررسی بودجه جلسه‌ای برای بررسی این طرح برگزار شود. کسی مخالف ساماندهی فضای مجازی نیست اما آیا این طرح در راستای ساماندهی فضای مجازی است؟ از نظر مردم اینگونه نیست من در کنار مردم هستم.”

از طرفی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که طرح ⁧‫صیانت‬⁩ همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است.

روح الله حضرت پور با اشاره به تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:

«طرح ⁧‫صیانت‬⁩ همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است. مجلس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف کند.
‏از همان ابتدا مخالف این طرح بودم و تلاش می‌کنیم طرح را به صحن آورده و ردش کنیم.

‏برخی نمایندگان می خواهند بدون نظر مجلس طرح را تصویب کنند.

دولت‌ها نمی توانند در مقابل تکنولوژی بایستند. میلیون‌ها شغل در بستر فضای مجازی ایجاد شده که دولت وظیفه دارد از آن‌ها حمایت کند، نه اینکه به دنبال حذف این فضا باشد.»

حال باید دید با وجود نگرانی های فعالان مجازی و نارضایتی های مردم و نیز ابهامات قانونی وایراداتی که نمایندگان مجلس به این طرح وارد کرده اند این طرح تا چه میزان عملی خواهد شد و آیا جزییات آن با همین مشخصات فعهلی تصویب خواهد شد یا خیر؟/شلتوک