آخرین تحولات در جنگ روسیه و اوکراین

173

ولادیمیر پوتین از ارتش خود خواست، دولت اوکراین را سرنگون کند
به گزارش پایگاه خبری شلتوک، جنگروسیه و اوکراین در حالی سومین روز خود را پشت سرگذاشت که تقریبا همه کشورهای جهان فقط به تماشا و موضع گیری سیاسی بسنده کردند و ارتش روسیه در حال پیشروی در اوکراین است.
ورود نیروهای روسی به کی یف
منابع مطلع از ورود نیرو‌های روسیه به کی یف پایتخت اوکراین و تصرف یک ایستگاه مترو خبر دادند.
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره خبر داد، با ورود خودر‌های زرهی ارتش روسیه به محله آپولون در کی یف، درگیری‌هایی در این منطقه آغاز شد.
وزیر دفاع اوکراین که بیشتر مردم را به ساخت و استفاده از کوکتل مولوتف توصیه کرده بود دقایقی پیش در فضای مجازی نوشت نیرو‌های روسی در لباس نظامیان اوکراینی وارد شهر کی یف شدند.

پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در کی‌یف به دست بگیرد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در دومین روز از حمله نظامیان روسیه به اوکراین از ارتش این کشور خواست تا دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را سرنگون کند.
رئیس‌جمهوری روسیه اعضای دولت کنونی اوکراین را یک «باند مواد مخدری و نئونازی» خواند.
وی در ادامه تاکید کرد که نظامیان کشورش در حال نبرد با «تروریست‌ها» و «نئونازی‌ها» هستند.

زلنسکی: شاید آخرین باری است که مرا زنده می‌بینید
ولودمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین شامگاه روز گذشته در ویدئو کنفرانس با سران کشورهای اروپایی گفت که این شاید آخرین باری است که من را زنده می‌بینید.
رئیس جمهور اوکراین با گلایه ای بغض آلود از کشورهای غربی گفت: درخواست عضویت کشورش در ناتو را بدون پاسخ گذاشته اند.
ایران: باید منافع مردم و جان و مال غیرنظامیان در بحران اوکراین محترم شمرده شود.
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهورجمهوری اسلامی ایران با اشاره به گفتگوی تلفنی شب گذشته رؤسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه گفت: دغدغه امنیتی روس‌ها نسبت به توسعه نظامی ناتو کاملاً قابل درک است، در عین حال راه‌حل رفع این دغدغه را دیپلماسی و گفت‌وگو دانست و تأکید کرد باید منافع مردم و جان و مال غیرنظامیان در بحران اوکراین محترم شمرده شود.

درخواست لغو رویدادهای ورزشی در روسیه و بلاروس
کمیته بین‌المللی المپیک روز جمعه به دنبال حمله روسیه به اوکراین از فدراسیون‌های بین‌المللی خواست تا رویدادهای ورزشی پیش‌بینی‌شده در روسیه و بلاروس را لغو کنند.

برلین: اتحادیه اروپا تحریم‌های شدیدی علیه پوتین و لاوروف وضع خواهد کرد
دولت آلمان روز جمعه همزمان با انتشار گزارش‌هایی از توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه تحریم‌های «شدیدی» علیه این دو مقام عالی‌رتبه روسیه وضع خواهند کرد.
اتحادیه اروپا چند روز پیش به دنبال به رسمیت شناخته شدن جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک از سوی مسکو تصمیم به تحریم وزیر دفاع روسیه گرفته بود.

پاریس: تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل عالی‌‌رتبه‌ترین مقامات روسیه خواهد شد
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه گفت که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل «عالی رتبه‌ترین» مقامات این کشور خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع اروپایی گزارش داده است که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه به توافق دست یافته‌اند.

کرملین: پوتین آماده اعزام هیاتی به مینسک برای گفتگو با اوکراین است
کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور آماده اهزام هیاتی به مینسک، پایتخت بلاروس برای گفتگو با مقامات اوکراین است.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز جمعه گزارش‌ها از نبرد در داخل و حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین حکایت دارد. بنا به همین گزارش‌ها بسیاری از ساکنان کی‌یف از شهر خارج شده‌اند و در پایتخت اوکراین مقررات منع رفت و آمد به اجرا گذاشته شده است.

باشگاه منچستریونایتد قرارداد با آئروفلوت را فسخ کرد
باشگاه بریتانیایی منچستریونایتد روز جمعه اعلام کرد که به دنبال حمله روسیه به اوکراین تصمیم به فسخ قرارداد حمایت مالی با شرکت روسی آئروفلوت گرفته است.
شرکت آئروفلوت از اسپانسرهای منچستریونایتد است. دولت بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرده بود که هواپیماهای شرکت هوایی آئروفلوت دیگر اجازه فرود در این کشور را ندارند. روسیه روز جمعه در واکنش به این تصمیم لندن اعلام کرد که حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای بریتانیایی می‌بندد./انتهای پیام