حسین خانجانی کشاورز اهل روستای نقره ده آستانه اشرفیه اولین کشاورزی است که امسال بصورت رسمی برداشت بادام زمینی در ۱۵ هکتار از مزارع خود را آغاز کرد.

هرچند از ۱۰ روز پیش برخی بادام کاران برداشت محصول خود را آغاز کردند، اما بنا برنظر مدیرجهاد کشاورزی آستانه اشرفیه، مزارعی که قبل از این تاریخ برداشت کردند مزارعی بودند که بدلیل قارچ زدگی مجبور به برداشت ناقص بادام شدند.

فرماندار آستانه اشرفیه امروز با حضور در مزرعه خانجانی به خبرنگار شلتوک گفت:

آستانه اشرفیه با سطح زیر کشت ۲هزار و ۵۰۷ هکتار مزرعه بادام زمینی بیش از ۶۰ درصد تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

رحیم حیدری افزود: در این شهرستان ۴هزار خانوار بادام کار و ۳هزار خانوار در زمینه فرآوری این محصول کسب روزی می کنند.

حمیدرضا سلیمانی، مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه هم گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی امسال، پیش بینی می شود ۱۲ هزارتن پیله تر بادام زمینی برداشت شود که نسبت به پارسال حدود ۱۰ درصد افزایش دارد.

سلیمانی اضافه کرد: این میزان پیله تر پس از فرآوری تبدیل به ۴ هزار و ۳۰۰ تن بادام زمینی آجیلی و قابل عرضه در بازار می شود که درآمد حدود ۱۸۰ میلیارد تومانی برای بادام کاران این منطقه دارد.

البته کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و عرضه بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه با مسائل و مشکلات زیادی مواجه است که پایگاه اظلاع رسانی شلتوک بزودی به بررسی آنها می پردازد.

{gallery}385-news{/gallery}