قطعنامه چه بود؟روسیه و اوکراین چه می گویند؟

209
پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا  از همه طرف ها می خواست که کاملا به تعهدات خود در توافقنامه های مینسک پایبند باشند.
پیش نویس قطعنامه پیشنهادی همچنین وظیفه و مسولیت منشور سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت بین المللی را خاطر نشان می کرد و تقاضای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از روسیه برای توقف عملیات نظامی در اوکراین را تایید می کرد.

در این بیانیه همچنین تصمیم ۲۳ فوریه سال ۲۰۲۲ از سوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای انجام “عملیات ویژه نظامی” در اوکراین را محکوم کرده بود و از گزارش های منتشر شده در مورد تلفات غیر نظامی ابراز نگرانی می کرد.

این متن پیش نویس همچنین  وضعیت در اوکراین را نقض صلح و امنیت بین المللی دانسته و اعلام کرده بود روسیه  به اوکراین تجاوز کرده است.

این پیش نویس به شدیدترین شکل ممکن حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کرد و می گفت این حمله  بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد را نقض می کند.
 
این متن پیشنهادی  همچنین از روسیه می خواست  فوری استفاده از زور علیه اوکراین را متوقف کند و از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل خودداری کند.

پیش نویس‌ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در نیویورک به رای گذاشته شد، بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کرد و “تجاوز روسیه” را نقض صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانست.
در پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا آن را تهیه کرده بود پیش از ارائه در شورا تغییر ایجاد شد و در آن به جای عبارت «محکوم می‌کند» از عبارت «ابراز تاسف می‌کند» علیه حمله روسیه استفاده شد.
با این حال روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است آن را وتو کرد.
در پیش‌نویس قطعنامه از مسکو خواسته شده بود که فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج و این کشور را ترک کند.
پیش نویس قطعنامه خواستار توقف فوری استفاده روسیه از زور علیه اوکراین و پرهیز از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل شده بود.
چین، امارات و هند نیز از میان ۱۵ عضو شورای امنیت، به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا رای ندادند.
اعمال حق وتو به این معنی است که رای منفی هر یک از کشورهای عضو دائمی شورای امنیت – یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا – مانع از تصویب یک قطعنامه‌ می‌شود.
این قطعنامه علاوه بر محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و درخواست عقب‌نشینی نیروهای مسکو، از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواسته بود تا «به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک» در شرق اوکراین را پس بگیرد.
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، در این  نشست شورای امنیت پس از رای مخالف به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و آلبانی درباره بحران اوکراین اظهار داشت که علیه قطعنامه متخاصم با روسیه و اوکراین رای دادیم. پیش نویس این قطعنامه با منافع اوکراین هم در تضاد است. از کشورهایی که به آن رأی مثبت ندادند، قدردانی می‌کنم.
نماینده دولت پوتین افزود به کسانی که روسیه را به سوء استفاده از حق وتو متهم می‌کنند، حتی پاسخ نمی‌دهم. پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا، غیرمتعادل بود و مسایل بسیار مهمی را نادیده گرفته بود. در این پیش نویس، تحولاتی که در شرق اوکراین اتفاق می‌افتد ذکر نشده بود. پیش نویس این قطعنامه تلاش می‌کند دولت اوکراین که این کشور را به این وضع رسانده است، ابقا کند.
سفیر روسیه در سازمان ملل اضافه کرد: نیروهای اوکراینی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و نیروهای روسیه شهرهای اوکراین را بمباران نمی‌کنند.
وی در پاسخ به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: ما نمی‌توانیم با آمریکا در تعداد حملات به کشورهای همسایه رقابت کنیم.
سرگئی کیسلیتسیا سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز در این نشست گفت که امشب باید پایداری کنیم. سرنوشت اوکراین اکنون در حال رقم خوردن است.
نماینده دولت ولودیمیر زلنسکی در این نشست افزود، متن شیطانی روسیه را که در واقع یک نامه به جهنم است، ارزش گذاری نمی کنم.
وی با اشاره به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا که تصویب نشد و روسیه آن را وتو کرد، گفت، این پیش نویس از روسیه خواست تا حملات خود به اوکراین را متوقف کند. شب گذشته وحشتناک ترین زمان برای کی یف از سال ۱۹۴۱ تاکنون بود که توسط نازی ها مورد حمله قرار گرفت.
نماینده اوکراین در سازمان ملل ادامه داد حال کی یف از سوی کسی مورد حمله قرار گرفته است که ادعا می کند با نئو نازی ها در جنگ است.
وی افزود:ما به یاد داریم که روسیه چند بار به این شورا گفته بود هیچ حمله ای به اوکراین صورت نخواهد گرفت.روسیه مصمم به ادامه مسیر خود به شکل نازی ها است.
سپس نماینده اوکراین از حاضران در نشست شورای امنیت خواست برای قربانیان جنگ اوکراین یک دقیقه سکوت کنند که نماینده روسیه نیز در پاسخ به او گفت باید یک دقیقه هم برای قربانیان بمباران های دونباس سکوت کرد.
پس از این اقدام، نماینده اوکراین از اعضای شورای تشکر کرد و دیپلمات های حاضر نیز کف زدند که دیپلمات های روسیه آنها را همراهی نکردند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در توییتی با تشکر از کشورهایی که در حمایت از تصویب این قطعنامه رای دادند، روسیه را به دلیل وتو کردن این قطعنامه، “لکه خونی” بر شورای امنیت توصیف کرد.
اکنون، به دنبال وتوی روسیه، آمریکا اعلام کرد که این قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو خواهد رفت؛ جایی که روسیه در آن حق وتو نخواهد داشت.
قطعنامه یادشده، یادآور اقدامی مشابه از سوی این نهاد سازمان ملل به دنبال الحاق منطقه کریمه اوکراین توسط روسیه درسال ۲۰۱۴ است.
در آن زمان، شورای امنیت قطعنامه‌ای در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی برای تعیین وضعیت کریمه تهیه کرد و از کشورها خواست همه‌پرسی مذکور را به رسمیت نشناسند. پیش‌نویس آن قطعنامه ۱۳ رای موافق دریافت کرد، در حالی که چین در رای‌گیری شرکت نکرد و روسیه آن را وتو کرد./شلتوک

منبع : ایرنا