آخرین اخبار از مذاکرات روسیه و اوکراین

253
رسانه های روسیه از پایان مذاکرات روسیه و اوکراین در منطقه مرزی بلاروس و اوکراین خبر داد.

 رسانه های روسی ازجمله خبرگزاری تاس و شبکه تلویزیونی روسیه۱ اعلام کردند که عصر دوشنبه مذاکرات روسیه و اوکراین به پایان رسید. هیات های روسیه و اوکراین پس از پایان مذاکرات، محل برگزاری آن را ترک کردند.

ولادیمیر مدینسکی سرپرست هیات روسیه در مذاکرات در پایان دیدار خاطرنشان کرد که در مذاکرات امروز نکات تلاقی (وجوه مشترک) یافت شد که بر اساس آن می توان مواضع دو کشور را پیش بینی کرد.

وی تصریح کرد که دور آینده مذاکرات چند روز دیگر در منطقه ای در مرز بلاروس و لهستان برگزار خواهد شد.

در آغاز این مذاکرات، ولادیمیر مکی وزیر خارجه بلاروس با خوشامدگویی برای هیات های روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد که حداکثر تلاش برای ایجاد فضای مناسب برای مذاکره بین هیات های دو طرف فراهم شده است.

وزیر خارجه بلاروس گفت که انتظار دارد طرف های روسی و اوکراینی در این مذاکرات به نتایجی دست بیابند.

مذاکرات در ساختمانی به نام «خانه ماهیگیران» در یک منطقه مرزی بلاروس و اوکراین در نزدیکی رودخانه ای به نام پریپیات در استان گومل برگزار شد.

در مجموع سه دور مذاکرات برگزار شد و دو طرف بیش از چهار ساعت مذاکره کردند و دستور کار آن پایان عملیات جنگی روسیه در اوکراین بود و طرفین درخصوص شرایط آن مذاکره کردند.

سرپرستی هیات روسیه را ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهوری روسیه برعهده دارد و معاونان وزرای خارجه و دفاع روسیه، رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه و نیز سفیر روسیه در بلاروس اعضای دیگر هیات این کشور را تشکیل می دادند.

از طرف اوکراین نیز الکسی رزنیکوف وزیر دفاع (سرپرست هیات)، رئیس فراکسیون خادم ملت، معاون وزیر خارجه، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون رئیس هیات اوکراین در گروه تماس سه جانبه در مذاکرات شرکت کردند.

همچنین کاخ الیزه امروز دوشنبه اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود داشته است.

در بیانیه کاخ الیزه آمده است که ماکرون از همتای روس خود خواسته است که تمام حملاتش به غیرنظامیان و مناطق آنها را متوقف، امنیت تمام تاسیسات غیرنظامی و جاده‌های بین شهری به ویژه در جنوب کی‌یف را تضمین کند.

در این بیانیه همچنین آمده است که ماکرون به رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرد در روزهای آینده برای جلوگیری از وخامت اوضاع در تماس مستمر باشد و رئیس جمهوری پوتین هم موافقت کرد.

از آن طرف، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ماکرون گفت که طرف روسی آماده مذاکره با نمایندگان اوکراین است و امیدوار است که این مذاکرات به نتایج مطلوب منجر شود.

پوتین به ماکرون گفت که بدون شک، امکان حل و فصل بحران اوکراین با در نظر داشت منافع قانونی روسیه در عرصه امنیت وجود دارد.

پوتین در این تماس بار دیگر شروط مسکو درباره حل و فصل با اوکراین را توضیح داد.

او افزود: این شروط شامل به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه، بیرون راندن نازی‌ها از کی‌یف، تضمین وضعیت بی‌طرف آن و خلع سلاح اوکراین است.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: حل و فصل پیرامون اوکراین تنها در صورت در نظر گرفتن منافع امنیتی مشروع روسیه ممکن است.

او افزود،‌ از مذاکره با طرف اوکراینی استقبال می‌کند.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه هفته گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند./شلتوک

منبع :همشهری آنلاین ، ایسنا ، ایرنا