کمبود غلات ،تهدید جدید روسیه

240
نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد محصولات کشاورزی این کشور که در زمره بزرگترین کشورهای صادر کننده غلات در جهان است، از این پس، فقط به کشورهای «دوست» صادر خواهد شد.
به گزارش شلتوک به نقل از رویترز، دیمیتری مدودوف نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه تاکید کرد که در آینده، فقط کشورهای دوست از محصولات کشاورزی روسیه برخوردار خواهند شد.
وی با اشاره به تحریم‌های ضدروسی غرب گفت: مایل هستم که توضیحاتی ساده و در عین حال مهم را درباره امنیت غذایی روسیه ارائه کنم. ما فقط خود را ملزم به تأمین غذا و محصولات کشاورزی برای دوستانمان می‌دانیم. خوشبختانه دوستان زیادی هم داریم که اصلاً در موقعیت جغرافیایی اروپا و آمریکای شمالی قرار ندارند.
مدودوف افزود: بهای محموله‌های کشاورزی قابل معامله با کشورهای دوست، به روبل یا واحد ارزی آنها پرداخته خواهد شد.
کشورهای غربی پیشتر ادعا کرده بودند که روسیه در پی اقدام نظامی علیه اوکراین، امنیت غذایی جهان را به مخاطره انداخته و بسیاری از کشورهای فقیر با خطر قحطی مواجه خواهند بود.
پیشتر، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفته بود: در صورت ادامه جنگ در اوکراین، بین ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر در برخی از نقاط جهان از جمله در شمال آفریقا قحطی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
روسیه و اوکراین در زمره بزرگترین کشورهای صادر کننده غلات در جهان هستند حال آنکه با شروع جنگ، قیمت گندم افزایش‌یافته و ازآنجا که کشاورزان اوکراینی قادر به کاشت محصول نیستند، ممکن است در آینده با کمبود گندم مواجه شویم. علاوه بر این، روسیه و اوکراین ۸۰ درصد صادرات جهانی روغن آفتابگردان را به خود اختصاص می‌دهند./شلتوک