سهل انگاری پل خشتی نیاکو را تخریب کرد

169

دیواره حفاظتی که قرار بود محافظ پل خشتی نیاکو باشد ده درصد از این پل تاریخی را تخریب کرد.
به گزارش پایگاه خبری شلتوک، ماجرا از آن قرار است که پارسال اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برای حفظ پل خشتی و تاریخی کوچک نیاکو(کوچه پُرده) از تخریب، اقدام به دیواره سازی در حاشیه این پل کرد، دو روز پیش در اثر افزایش آب رودخانه سیدعلی اکبری برای آبیاری مزارع شالیزاری، دیواره ساخته شده برای حفاظت پل خراب شد و بخشی از پایه پل نیاکو را هم با خود خراب کرد.
ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: پل خشتی کوچک نیاکو که مربوط به دوره قاجاریه است و در فهرست آثارملی کشور ثبت شده است در سال ۱۳۹۱ بازسازی و مرمت شد.
وی افزود: از سال ۱۳۹۷ به جهت حفظ این پل در برابر طغیان آب، کار دیواره سازی یک سمت پل انجام شد و شهریور ماه سال گذشته توسط پیمانکار تحویل داده شد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: لایروبی نامناسب توسط آب منطقه ای و ایستایی آب در کنار پایه پل عامل اصلی تخریب این دیواره است که البته باید بطور کامل بررسی شود.
درپی این حادثه مجید تاج الدینی دادستان آستانه اشرفیه در محل حاضر شد و موضوع تخریب این پل را بررسی کرد.
دادستان آستانه اشرفیه گفت: ابتدا باید مسیرهای عبوری از این پل تا زمان ترمیم مسدود شود، و اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هرچه سریعتر اقدامات ایمنی برای جلوگیری از ادامه تخریب و باز سازی اصولی پل را انجام دهد.
وی افزود: پرونده ای برای تخریب این دیواره و پل تشکیل می شود و ضمن بررسی دقیق و کارشناسانه با مقصرین و متخلفین این پرونده برخورد قانونی خواهد شد.
مسعود کاظمی معاون امور عمرانی استانداری گیلان هم با حضور در کنار این پل هماهنگی های لازم برای تامین مصالح مورد نیاز حفظ و ترمیم موقت پل نیاکو را انجام داد.
حالا باید منتظر ماند تا بررسی ها نشان دهد که پیمانکار دیواره را سمبل کرده یا آب منطقه ای غیرکارشناسی لایروبی انجام داده است./انتهای پیام