پایان آبگذاری کانال های کشاورزی از سد سفیدرود

166

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان از پایان آبگذاری کانال های کشاورزی از سد سفیدرود خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری شلتوک، وحید خرّمی با اعلام این خبر گفت: بر اساس تقویم آبیاری تدوین شده، برنامه آبگذاری کانال های کشاورزی از سد سفیدرود به پایان رسید و پس از این چنانچه مناطقی نیاز به آب داشته باشند، بصورت موردی تأمین آب خواهند شد.
سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند اما امسال کاهش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود، کاهش محسوس بارش در سالجاری به میانگین ۴۲ درصد که در بیست سال اخیر بی سابقه بود و ذخیره ناکافی برف در مناطق کوهستانی در جهت افزایش ذخایر آبی شرایط ویژه ای را بوجود آورد که به گفته استاندار گیلان تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی در گیلان را به ضرورتی غیر قابل انکار تبدیل کرد.
اسد الله عباسی استاندار گیلان اواخر تیرماه در نشست با فرمانداران و اعضای قرارگاه مدیریت آب کشاورزی گیلان با اشاره به وضعیت آب کشاورزی استان اذعان کرد که اسفند ماه سال گذشته با توجه به پیش بینی های اعلام شده توسط کارشناسان حوزه کشاورزی و آب در تهران و گیلان توصیه بر آن شد که حدود ۶۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان به دلیل کمبود آب، کشت نشود و با بیمه کشاورزی خسارت وارده جبران شود که برای بنده به‌عنوان استانداری بومی؛ غیر قابل پذیرش بود.
ابراهیم اکبرزاده مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم گفت: با برنامه ریزی مناسب و همکاری کشاورزان در اجرای تقویمزراعی ۹۵ درصد شالیزار های گیلان به مرحله خوشه دهی رسیدند و به کشاورزان توصیه می شود با مساعد شدن شرایط جوی برای برداشت محصول خود اقدام کنند.
سد سفید رود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.
سالانه زراعت برنج در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان انجام می شود که ارزش اقتصادی تولید این محصول در استان طی سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است. امسال ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به روش مکانیزه و بقیه به شیوه سنتی کشت شد./انتهای پیام