تلاقی خون و قلم : درسی برای ظلم ستیزی

198
همه شنیده ایم که رسالت زینب رسانه ای کردن عاشورا بود و زنده نگهداشتن این حماسه مرهون فداکاری های اسرای کربلاست ، اما امسال تقارن روز خبرنگار و عاشورا آنقدر تلاقی زیبایی رقم زده که برآن شدیم که چند پلان از این حماسه را بررسی کنیم.
بیایید کمی از قبل تر شروع کنیم … از آنجایی که نامه های کوفیان فوج فوج به امام حسین ( ع) رسید، از همان جا رسانه کار خودرا آغاز کرده بود…اغراق نیست اگر بگوییم رسانه بود که جرقه ی قیام را سبب شد .
ظلم حاکمان وقت مردم را به ستوه آورده بود، فقرو فساد بیداد می کردو صداها در نطفه خفه می شد ، در این اوضاع واویلا گروهی که اخبار خروج امام حسین از بیعت یزید و عزیمت ایشان به مکه را شنیده بودند جرات کرده و امام را به کوفه فراخواندند…(دقت کنید باز هم نقش رسانه در خبررسانی)
رسانه اینجاست که نقش اساسی در اطلاع رسانی ایفا کرده و داد مردم را آشکار می سازد.
مرحله بعدی فرستادن مسلم به مکه بود…رسانه ی امام نقشی ماندگار در تاریخ داشت . اولین مدارک اثبات بی وفایی کوفیان غربت و شهادت مسلم بود که سخنگو و رسانه ی امام بود و نماد مظلومیت رسانه ها در تمام اعصار…
می رسیم به کربلا و مصیبتهای تمام نشدنی اسرا که زجر سالهای بعد از عاشورا تماما بر گردن ایشان بود و بزرگترین مسئولیت را به نحو احسن به سرانجام رساندند که اکنون عاشورا زنده است.
چه بسا اگر نقش رسانه ای امام سجاد (ع) ، حضرت زینب (س)و دیگر اسرا به این زیبایی ایفا نشده بود ،اکنون همه برای لشکریزید سینه می زدند.
اگر بخواهیم الگویی برای رسانه ها معرفی کنیم، قطعا ماجرای کربلا از ابتدا تا انتها کلاس درسی است آکادمیک…
ماندگاری حماسه کربلا بدون رسانه ممکن نبود و چگونگی انتقال پیام عاشورا خود نیزهزاران نکته ی آموزنده دارد ، نه فقط برای رسانه ها وخبرنگاران ، بلکه برای تمام زمامدارن و مسئولینی که سواد رسانه ای اندکی دارند و برای مردمی که قدرت و تاثیر رسانه ها را باورندارند و از عکس العمل حاکمان می ترسند.
درس مهم دیگری که از رسالت زینب می توان گرفت، مبارزه با توهم فتنه گری رسانه هاست ، چگونه می توان برای حسین (ع) عزاداری کرد اما رسانه ها را فتنه گر دانست؟ رسانه هایی که برای انعکاس درد مردم منافع خویش را نادیده می گیرند؟
شجاعت امام چهارم ، هیبت زینب کبری بایستی الگو شود که اگر هرروز عاشوراست وهرجا کربلاست به حکمرانی رسانه ها باید ایمان آورد که پرچمدار مبارزه با ظلمند.
مسئولین محترم باید اندکی آموزش ببینند و چه زمانی بهتر از این تقارن زیبای عاشورا و روزخبرنگار و چه آموزشی بهتر از جمله ی ” کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود “
مسئولین ما باید بدانند که خبرنگاران همانطور که همایش ها و جلسات و جشنواره ها و رزومه کاری ایشان را منعکس می کنند، بایستی ضعف ها و دردهای جامعه را نیز آشکار سازند. خبرنگار از دل مردم می آید ، مردم به او اعتماد دارند و درهایشان را بدون ترس نزد او عنوان می کنند و رسالت عاشورایی خبرنگار بازگو کردن اینهاست، نه فتنه ای در کار است نه حب و بغضی ، نه غرض ورزی می کند نه پیش داوری…خبرنگار دردهایی را می بیند و می شنود که مسئول آن را ندیده،نشنیده ، ندانسته ، نخواسته ،نتوانسته و اکنون تبدیل به بغض مردم شده است.
دانستن و دریافت تنها همین نکته نیز می تواند چراغ راه مسئولینی باشد که گاه خبرنگاران را دشمن فرض می کنند ، در صورتی که رسانه ها می توانند نقاط نارضایتی مردم را به مسئولین نشان دهند و اگر مسئول حقیقتا نیت خدمت دارد چه کمکی بهتر از رسانه ؟ چه بازویی بهتر از خبرنگار دغدغه مند که یاری کند ضعفها آشکار شود ،شاااااید با رسیدگی به آنها بسیاری ازنارضایتی ها برطرف شود.
ودرس آخرنیز برای رسانه هاست…که رسالت عاشورایی آنقدر سنگین است که اگر در وجود یک رسانه شجاعت و درایت و دغدغه مندی وعدالت ورزی نباشد می تواند فاجعه آفرین باشد.
ما خبرنگاران وام دار میراث زینبیم و باید به یاد داشته باشیم طلیعه دار مکتب مبارزه با ظلم بودن و پناه آخر بغض مردم بودن ، شجاعت و ایثار می طلبد که خدا نکند به دخمه ی تعریف و تمجید از مسئولین سقوط کنیم و هدف را فراموش کنیم که مردم چشم انتظار قلم و دوربین ما هستند./شلتوک