روحانی محبوب؛ خطیب ماندگار

664

(بازنشر به بهانه‌ی سی و سومین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله ضیایی)

شلتوک_ محمد رضا (احد ) شیرین کام_

بیست و سوم مردادماه هرسال برای مردم گیلان مناسبتی در دل دارد که اغلب مغفول می‌ماند؛ سالگرد وفات روحانی محبوب، خطیب ماندگار و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان قانون اساسی، آیت‌الله دکتر سید عبدالله ضیایی…

✅بدون تردید آیت‌الله ضیایی ازجمله علمایی است که در دهه‌های اخیر در میان مردم گیلان از محبوبیت چشمگیر برخوردارند.
به‌راستی رمز محبوبیت این روحانی سرشناس چه بود؟!

نقش آیت‌الله ضیایی بی‌شک تنها در عرصه فقه و فقاهت و تنها در حیطه حوزه علمیه نیست. دامنه اثرگذاری او بسیار گسترده‌تر از این حیطه‌هاست؛ نطق‌های آتشین در مبارزه با رژیم گذشته، اقدامات عمرانی عام‌المنفعه و حضور مؤثر در مجلس خبرگان قانون اساسی شاهد مدعاست.

آیت‌الله ضیایی در مدت ۱۷ سال اقامت در آستانه‌اشرفیهاز سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۵۷منشأ خدمات معنوی و اجتماعی فراوان گردید:

_احیا و بازسازی مسجد جامع (یادگار ارزشمند مرحوم آیت‌الله وحید آستانه)
_احداث زایشگاه کوثر
_احداث پمپ‌بنزین
_احداث و مرمت مساجد و حسینیه‌های فراوان در منطقه
_احداث ساختمان‌های فراوان وقفی همچون حمام و…
تنها بخشی از خدمات این عالم محبوب است.

محبوبیت این عالم مجاهد در میان آحاد مردم آن‌چنان بود که چشمان ساواک را خیره کرد و مأموران امنیتی رژیم پهلوی رابطه عاطفی بین او و مردم را به مقامات بالا گزارش دادند. چرا که محضرش مأمن و منزلش مأوای خیل مشتاقان و ارادتمندانی بود که او را معتمد امین می‌شناختند.

آیت‌الله ضیایی لحظه‌ای از همراهی و یاری مردم دریغ نکرد. دقت وی در مردمی بودن و مردمی ماندن تا بدان جا بود که عاشورای حسینی در صحن حرم سلطان سید جلال‌الدین اشرف(ع) در میان عزاداران حاضر می‌شد تا شخصاً به هیئت‌های مهمان خیرمقدم بگوید.

اکنون سی و سه سال از ارتحال این عالم ربانی می‌گذرد اما در هر کوی و برزن که نامش به میان می‌آید درود و دعای خیر مردم است که نثار روح بلندش می‌شود. به‌راستی بهترین‌ها هرگز فراموش نمی‌شوند…
روانش شاد و بهشت برین مأوایش باد.

آیت‌الله دکتر سید عبدالله ضیایی نیا مشهور به ضیایی در سال ۱۳۰۲ خورشیدی در روستای دریاکنار شهرستان لنگرود به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و پس از کسب علم و معرفت در حوزه‌های علمیه قم و نجف موفق به کسب اجتهاد شد.
مرحوم ضیایی ازجمله برجستگان حوزوی بود که به دانشگاه نیز راه یافت و توانست از دانشگاه تهران دکترای علوم تربیتی کسب کند.
در سال ۱۳۴۱ به امر آیات عظام ازجمله امام خمینی(ره) به گیلان عزیمت نمود و در آستانه‌اشرفیه رحل اقامت افکند.

وی در مدت ۱۷ سال اقامت در آستانه‌اشرفیه، علاوه بر اقدامات خیرخواهانه عام‌المنفعه، امامت جماعت مسجد جامع و مدیریت حوزه علمیه جلالیه را عهده‌دار بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم گیلان وی را به همراه مرحوم آیت‌الله ربانی املشی و شهید دکتر حسن عضدی با اکثریت قاطع آرا به‌عنوان نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی برگزیدند.

دبیری شورای مدیریت حوزه علمیه قم از دیگر مسئولیت‌های این عالم فرهیخته پس از انقلاب اسلامی بود.

سرانجام این روحانی محبوب، خطیب ماندگار و مجاهد خستگی ناپذیر پس از چند دهه مجاهدت علمی و عملی در تاریخ بیست و سوم مردادماه ۱۳۶۸ در سن ۶۶ سالگی براثر سرطان معده به رحمت ایزدی پیوست./

محمد رضا (احد ) شیرین کام