کاهش قیمت سکه ، دلار و خودرو در پی سیگنالهای برجامی

174
تحولات بازار سکه و طلا
امروز بازارهای مالی از جمله طلا و سکه کاهشی بودند. انتشار برخی امیدوارکننده از گفتگوهای فرجامی و برخی اقدامات سختگیرانه در بازار ارز، دلار را کاهشی کرد. در ادامه طلا و سکه نیز نزولی شدند.
سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را در لحظه تنظیم این خبر کاهشی اعلام کرده است. هر گرم طلای ۱۸ گرم اکنون یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۶۰۱ تومان داد و ستد می‌شود. این نرخ نسبت به روز گذشته، حدود ۲۲ هزار تومان کمتر است.
امروز چهارشنبه ( ۲۶ مرداد ۱۴۰۱) در حدود ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه قیمت هر قطعه سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید (امامی) به ۱۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید که ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.
همچنین قیمت سکه طرح قدیم اکنون روند نزولی دارد و به ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این رقم ۳۵۰ هزار تومان کمتر از روز  گذشته است.
سیگنالها به بازار ارز هم رسید
‌قیمت فروش دلار امروز در صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۶۲ تومان اعلام شد. قیمت دلار در بازار آزاد امروز کاهشی بود و دلار مجددا به کانال ۲۹ هزار تومانی معامله شد. دلار توافقی نیز در کانال ۲۸ هزار تومان خرید و فروش شد. قیمت دلار هرات هم کاهشی است و به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشته.
دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، بر خلاف روز گذشته روند کاهشی دارد و به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشته است. روز گذشته پاسخ مشروط ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا و عدم واکنش صریح طرف اروپایی به این پاسخ، ابهامات بازار را نسبت به آینده افزایش داد. در نتیجه بازارهای مالی از جمله ارز دیروز افزایشی شدند. اما به تدریج انتشار برخی واکنش‌های مثبت در مورد حل شدن بخشی زیادی از اختلافات و اخباری در مورد تضمین‌های آمریکا امیدواری‌ها را در مورد آینده برجام افزایش داد. دلار در لحظه تنظیم این گزارش روند کاهشی دارد و به حدود ۲۹,۵۰۰ تومان رسیده است. معاملات غیرقانونی دلار فردایی نیز روند کاهشی دارد. در حالی که دیروز هر دو افزایشی بودند و دلار نقدی به ۳۰,۳۷۰ تومان نیز رسید.
کارشناسان معتقدند این روزها بازار دلار و سکه به طور کامل از دلار پیروی می‌کنند و در صورت تداوم کاهش قیمت ارز، در این بازار نیز ریزش قیمت ادامه می‌یابد.
تاثیر سیگنالها بر قیمت خودرو
در روزی که از یکسو با انتشار اخبار مثبت برجامی،‌دلار دوباره به زیر سطح ۳۰هزار تومان کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر، وزیر صمت خبر از طی مراحل نهایی شدن آیین نامه واردات داد و از هیات دولت خبرهایی مبنی بر تصویب این آیین نامه به گوش می رسد، بازار روند کاهشی در پیش گرفت و اکثر قیمت ها با کاهش روبرو شدند. با این حال بسیاری از معامله گران خبر از نبود خریدار در بازار خودرو می دهند و به نظر می رسد خریداران تا ورود خودروهای وارداتی و مشخص شدن قیمت ها دست از خرید خودرو کشیده اند./ شلتوک
منبع : اقتصاد آنلاین ، تجارت نیوز