تکمیل سیستم فاضلاب آستانه ۸۰۰ سال زمان می برد

314

مدیر عامل آبفای گیلان با خونسردی کامل و ذکر این نکته که برآورد هزینه سیستم دفع بهداشتی فاضلاب در آستانه ۹۹۲ میلیارد است گفت: ” از آنجایی که بودجه تخصیص یافته سال جاری یک میلیاردو سیصد میلیون است ، بنابراین حدود ۸۰۰ سال زمان می برد تا این بودجه تامین شود”

علیپور ، مدیر عامل آبفای گیلان در نشستی که صبح امروز در سالن جلسات شورای شهر آستانه اشرفیه با حضور اعضای شورای شهر ، شهردار ، نماینده مجلس آستانه و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد با اشاره به اینکه منابع استانی برای ساماندهی فاضلاب شهرستانها نداریم افزود:”بودجه اجرای طرحهای این چنینی از محل بودجه های عمرانی است و شرکت آب و فاضلاب توانایی اجرای طرحهایی مانند تصفیه خانه فاضلاب و اجرای طرح دفع بهداشتی فاضلاب را ندارد”

وی در ادامه  اذعان کرد که اجرای سیستم فاضلاب بهداشتی آستانه قریب به سی سال است که آغاز شده و تاکنون فقط ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

علیپور با ذکر آمارهایی در خصوص چگونگی هزینه کرد تبصره سه در شهرستان از زیر بار ساماندهی فاضلاب شانه خالی کرد و عملا مسئولیت توسعه زیرساختهای فاضلاب را از  وظایف اداره آب خارج کرد و با بهانه کمبود بودجه به راحتی این مسئولیت را به گردن نماینده انداخت تا از منبابع دیگر به دنبال بودجه باشد.

همچنین  در این نشست  نجفی ،نماینده مردم استانه در مجلس شورای اسلامی ، ضمن درخواست جدی از آبفای گیلان پیگیر مطالبات مردم در زمینه ساماندهی فاضلاب شد و درخواست کرد در زمینه عناوین زیر پاسخگو باشند

۱- تراز هزینه و درآمد اداره آب و فاضلاب آستانه از محل تبصره ۳ قبوض شهروندان

۲- پیگیری دریافت لوله های دپو شده ی بلااستفاده آبفا در جاده کیسم با هزینه پایین و تهاتر با شهرداری

۳- ارائه پیشنهادات آبفا برای برنامه هفتم و سهم آستانه از طرحهای مهم استانی

در این جلسه که به همت شورای شهر و با پیگیری های رییس شورا ، حسن حبیب پور برگزار شده بود ، اعضای شورا در خصوص وضعیت نامناسب کوچه و خیابانهای آستانه ابراز تاسف کردندو از آبفای استان و نماینده مجلس آستانه درخواست کردند هرچه سریعتر در قالب برنامه های کوتاه و بلند مدت به مشکلات مردم رسیدگی شود.

حبیب پور ، رییس شورا : ساماندهی فاضلاب از وظایف ذاتی اداره آب و فاضلاب است .نقشه جامع آب و فاضلاب آستانه باید آماده و به شهرداری تحویل داده شود. اولویت های هزینه کرد تبصره سه باید تحت نظارت شهرداری باشد.

عباس عالم: ۹۰ درصد مراجعات به شهرداری درخصوص فاضلاب است .چطور هزینه دفع فاضلاب در قبوض از مردم اخذ می شود اما اداره آب پاسخگوی مردم نیست. نداشتن بودجه دلیل مناسبی برای عدم ساماندهی فاضلاب نیست، اداره آب باید راهکار ارائه دهد.

نورحسینی:مشکلات بهداشت و سلامت و محیط زیست ناشی از ورود فاضلاب به رودخانه سپیدرود بسیار بحرانی است.آستانه نیاز به برنامه اساسی و تصفیه خانه فاضلاب دارد.

شهردار آستانه ، علی مقصودی نیز در این جلسه از اینکه شهرداری به تنهایی بار ساماندهی فاضلاب در شهر را به دوش می کشد ابراز نارضایتی کرد و افزود : ” در شش ماهه نخست امسال حدود ۸٫۵ میلیارد جهت لوله گذاری از بودجه شهرداری هزینه شده است و علاوه ب راین باید پاسخگوی عواقب حقوقی هدایت ـآبهای سطحی نیزباشیم ”

در پایان جلسه رسانه های خبری حاضر در جلسه که از خونسردی مدیران آبفای شهرستان و استان به ستوه آمده بودند هریک به بیان درد دل های مردم و وضعیت نابسامان آب شرب و فاضلاب آستانه  اعتراض کردند و خواستار توجه جدی و مسئولانه به مقوله آب و فاضلاب در آستانه شدند.

همچنین نمایندگان رسانه ها به عنوان شهروندان دغدغه مند از عدم توجه رییس اداره آب آستانه به مشکلات مردم و نیز عدم سکونت وی در آستانه که از لمس مشکلات موجود جلوگیری می کند انتقاد کردند./ شلتوک