تامین نیاز آبی تالاب بین‌المللی بوجاق 

139
شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان، نیاز آبی تالاب بوجاق را تامین می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این خبر در نشست تعیین نیاز آبی تالاب بوجاق گفت: شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان نیاز آبی این تالاب را رفع می‌نماید.
حمزه عشوری افزود: طرح تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب بوجاق به سفارش و تامین اعتبار این اداره کل انجام و مقدار آن برای سه وضعیت خشک‌سالی، نرمال و ترسالی مشخص شده و به شرکت سهامی آب منطقه‌ای به نمایندگی از وزارت نیرو اعلام شده است.
عباس عاشوری رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان نیز در این ارتباط گفت: به منظور حفظ تالاب‌ها به عنوان اکوسیستم‌های حساس و حفظ ارزش‌های زیست محیطی، اقتصادی-اجتماعی و همچنین توجه به نقش کلیدی آب در کارکرد‌های وابسته به اکوسیستم ضروری می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه تالاب بوجاق در استان گیلان دارای پهنه آبی وسیع با عمق آب مناسب است اذعان داشت با این حال در سالیان اخیر کاهش حجم و سطح آب این تالاب، کارکرد‌ها و خدمات آن را تحت تأثیر قرار داده است.
عباس عاشوری تصریح کرد: با توجه به نتایج مطالعه انجام گرفته، میزان کمبود آب در تالاب به ویژه در فصل بهار و تابستان کاملا مشهود است و شرایط اکولوژیکی تالاب تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
ضروری است جهت تأمین نیاز آبی زیست‌محیطی این تالاب ارزشمند و احیای آن، اقدامات لازم با رعایت اصول مدیریت یکپارچه منابع آب و همکاری سایر سازمان‌ها صورت گیرد.
بر اساس ماده۲ قانون تالاب‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها و وزارت نیرو، مکلف به تخصیص و تأمین آن با تدوین و اجرای برنامه مدون است./شلتوک