آستانه اشرفیه محروم از جشن نوغان

110

در خواب مسئولان آستانه اشرفیه، جشن ثبت جهانی نوغان در ۵ شهرستان گیلان برگزار می‌شود
به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و گفت: برگزاری جشن ثبت جهانی ابریشم با گستره جغرافیایی در پنج شهرستان استان گیلان برگزار می‌گردد.
وی افزود: در راستای پاسداشت ثبت جهانی عنصر میراث ناملموس نوغانداری و تولید سنتی ابریشم ایران در دی ماه ۱۴۰۱ در شهر رباط مراکش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در نظر دارد بدلیل اهمیت شناخت و آگاهی افزایی تعداد از برنامه‌ها با محوریت نوغان و ابریشم را با توجه به گستره جغرافیایی این عنصر میراث ناملموس با محوریت شهرستانهای لنگرود، شفت، لاهیجان، فومن و صومعه‌سرا برگزار نماید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎دستی استان گیلان اضافه کرد: کنگره نوغان و صنعت نوغانداری در ایران- گیلان ۲۷ اردیبهشت همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی در لاهیجان، جشن ثبت جهانی نوغانداری و تولید سنتی ابریشم ایران و- مراسم نکو داشت آیین کج واچینی یا کژچینی۲۵ خرداد در لنگرود، نمایشگاه اسناد ،نسخ خطی و کارگاه آموزشی مهارت دوخت البسه محلی ابریشمی ۲۶ خرداد درشفت، کنفرانس مهارت سنتی ابریشم کشی گیلان و نقش آن در توسعه صنایع دستی۲۷ خرداد در صومعه سرا و نشست علمی – تخصصی بررسی تحولات تاریخی تجارت ابریشم ۶ تیر ماه در منطقه فومنات برگزار می شود.
کار ثبت جهانی نوغانداری به عنوان میراث ناملموس گیلان کار مهم و قابل توجهی است اما بی توجهی این برنامه به آستانه اشرفیه که از دیرباز یکی از مهم ترین مناطق تولید و خرید و فروش پیله ابریشم نکته قابل توجهی است.
این که شهرستان های دیگر برای میزبانی این جشن تلاش می کنند عجیب نیست، عجیب خواب مسئولان شهرستان آستانه اشرفیه است که بعید به نظر می رسد از تاریخچه نوغان و ابریشم در آستانه اشرفیه اطلاعی داشته باشند./انتهای پیام