پنجاه و دومین یاد از شمع معین

141

مراسم نکوداشت استاد محمد معین در پنجاه و دومین سال درگذشت وی در آستانه اشرفیه برگزار شد
به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ در این مراسم که به سان سال های گذشته در جوار آرامگاه استاد معین برگزارشد دکترمحمود شالویی رئیس انجمن میراث و مفاخر فرهنگی کشوربا تجلیل از سرشت فرهنگی مردم گیلان گفت: گیلانی ها در طول تاریخ ایران زمین همیشه سهم مهمی در فرهنگ، ادب و هنر این سرزمین داشتند و چهره های برجسته ای در زمینه های علمی پرورش داده اند.
وی افزود: بدون شک ادبیات فارسی بعد از فردوسی که یکبار زبان فارسی را زنده کرد مدیون بزرگانی همچون دکتر معین است که در دوران هجوم زبان بیگانه و فرهنگ غرب، با تلاش بی وقفه و تولید آثار گرانبهایی ماند فرهنگ معین یک بار دیگر باعث پویایی زبان و ادبیات فارسی شدند.
دکتر شالویی اضافه کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در دو زمینه تلاش می کند، یکی گرامیداشت و انتشار آثار مفاخر کشور و دیگر اینکه در ساخت یا بازسازی آرامگاه این افراد و تبدیل این آرامگاه ها به اماکن فرهنگی برنامه ریزی می کند.
رئیس انجمن مفاخر کشور اضافه کرد: ما آمادگی داریم برای بازسازی آرامگاه دکتر محمد معین و تبدیل آن به یک مکان پویای فرهنگی در کنار مسئولان گیلان همکاری کنیم.
در این مراسم دکتر مهدخت معین دختر استاد معین به سان سال های گذشته علاوه بر تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم در مورد ستاره ناهید اولین کتاب منتشر شده دکتر معین ، لزوم توجه به مفاخر گیلانی همچون احمد سمیعی و طاعتی سخنرانی کرد.
ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی و رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان هم از لزوم توجه به مفاخر گفتند.
در مراسم سالگشت دکتر معین، علی پورحسن آستانه ، شاعر ومحقق آستانه ای یک شعر فارسی و یک شعر گیلکی قرائت کرد، فاطمه احمدنژاد و طا‌ها آقایی پور از دانش‌آموزان آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر دکلمه دونفره در وصف دکتر معین اجرا کردند و منیژه واحد از بازیگران تئاتر گیلان پرده ای از شاهنامه را نقالی کرد.
دکتر محمد معین متولد ۱۲۹۷ شهر رشت بودکه در ۲۴ سالگی اولین دکترای زبان و ادبیات فارسی را کسب کرد و سالها در سازمان لغت نامه همکار علامه دهخدا شد.
معین پس از دهخدا ریاست سازمان لغت نامه را بر عهده گرفت و لغت نامه دخدا را به چاپ رساند و هم زمان فرهنگ ۶ جلدی معین را در ۶ جلد و ۲ هزار و ۳۵۰ صفحه تألیف کرد.
دکتر محمد معین ۱۳ تیرماه ۱۳۵۰ پس از ۴ سال و ۹ ماه بیهوشی ناشی از خستگی مفرط کاردارفانی را وداع گفت و بنابر وصیت خودش در آستانه اشرفیه در جوار رودخانه حشمت رود به خاک سپرده می شد.
از سال ۱۳۷۸تاکنون مراسم گرامیداشت دکترمعین هر ساله در پنج شنبه هفته ای که سیزدهم تیرماه در آن است برگزار می شود، اما امسال با توجه به قولی که وزیر فرهنگ و ارشاد برای حضور در این مراسم داده بود با ده روز تاخیر در ۲۳ تیرماه برگزار شد که البته وزیر فرهنگ و ارشاد به گیلان آمد اما برخلاف قولی که داده بود فقط به مراسم اختتامیه جشنواره طنزپهلو در فومن رفت و افتخار حضور در مراسم معین را کسب نکرد./انتهای پیام