معرفی نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

520

دوره سوم – علی پورمحمدی فلاح

انتخابات سومین دوره مجلس شورای ملی پس از انقلاب در روز۱۹فروردین۱۳۶۷برگزار شد. مجلس سوم شورای اسلامی در۷خردادماه سال۱۳۶۷در حالی اولین جلسه خود را تشکیل داد که در این انتخابات مجمع روحانیون مبارزکه از جامعه روحانیت منشق شده و گروه سیاسی جدیدی را تشکیل داده بودند به همراه هم‌طیف های خود مانند دفترتحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی صنوف مختلف توانستند، اکثریت مجلس را به دست بگیرند.  حزب‌اللهی‌های آن روز که البته اکثرشان امروز از این نام  فراری‌اند و اصلاح‌طلبان امروز توانستند با شعارهایی ضدآمریکایی، عدالت طلبانه و اقتصادی و همچنین با متهم کردن جناح راست آن زمان به طرفداری از اسلام آمریکایی، اکثریت مجلس را به دست‌گیرند. رئیس مجلس  اکبر هاشمی رفسنجانی بود که پس از انتخاب وی به‌عنوان رئیس‌جمهور،  مهدی کروبی رئیس مجلس شد و حسین هاشمیان و  اسدالله بیات نائب رئیسان بودند.

در این دوره و پس از بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی، نام مجلس شورای ملی رسماً به  مجلس شورای اسلامی تغییر یافت. از دیگر اتفاقات مهم این دوره نطق پیش از دستور  عبدالمجید شرع پسند و انتقادهای تند او از وضعیت کشور و اعلام استعفایش و برخورد بسیار تند مجلسیان با او بخصوص انتقادش به نحوه انتخاب رهبری و درنهایت منجر به اخراج او از مجلس شد.

در  شهرستان آستانه‌اشرفیه دور سوم انتخابات مجلس با رقابت ۶ نفر صورت پذیرفت و آقای علی پورمحمدی فلاح متولد ۱۳۲۶ با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی توانست با کسب ۱۶۵۶۶رأی از۴۸۷۰۲رأی اکثریت آرا را به خود اختصاص داده  و در مرحله اول به مجلس راه پیدا کند.

از دلایل مهم پیروزی وي به نقل از کتاب  سیمای کوچان می‌توان به حمایت نیروهای مذهبی و بازاریان و کشاورزان ازوي و همچنین حمایت  آیت‌الله قربانی از آقای پاک نعمت رقیب انتخاباتي وي عنوان کرد، چراکه مردم شهرستان معتقد به کم‌کاری آیت‌الله قربانی و بردن امکانات شهرستان برای لاهیجان بودند. از اقدامات مهم دوره نمایندگی مرحوم فلاح درسطح استان پیگیری راه‌اندازی و مطالعات منطقه آزاد تجاری انزلی و همچنین گاز کشی برای استان و همچنین شهرستان آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر بود.

 از دیگر نکات مهم دوران فلاح نیز به تأمین اعتبار برای پل بزرگ عبدل‌آباد و احداث کمربندي آستانه‌اشرفیه بود. وي در سال‌های اول تا چهارم جز کمیسیون امور بازرگانی و توزیع و علاوه بر این  در سال اول جز کمیسیون خاص تعاونی  و چهارم جز کمیسیون خاص طرح قانونی نحوه اداره مناطق آزاد تجاری– صنعتی بود.

این نماینده اسبق خانه ملت ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در سن ۷۲سالگی بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

نتايج انتخابات دوره سوم مجلس شوراي اسلامي  در حوزه آستانه‌اشرفیه

علی پورمحمدی فلاح ۱۶۵۶۶ رأي

محمد پاک نعمت ۱۱۲۴۹ رأي

حسن ارژن  9475  رأي

سید اسماعیل حسینی نسب ۵۰۳۵  رأي

سید ابوالفضل سرافراز  4922  رأي

منصور ۱۱۲۴ رأي