برنج

277

برنج عمده ترین زراعت استان گیلان بوده و هست و به مصداق گیاهی که پا در آب و سر در آتش دارد، هر جا آبی پیدا شود و موقعیت زمین اجازه دهد گرایش به کشت آن وجود دارد و مورد علاقه عموم کشاورزان بوده، هر چند از نظر کارشناسی، زمین مورد کشت، مکان مناسبی برای تولید اقتصادی آن نباشد.

شهرستان آستانه اشرفیه هم از بدو ورود این محصول به گیلان به دلیل دارا بودن زمین حاصلخیز و مرغوب به یکی از مراکز مهم تولید برنج در کشور تبدیل شد.

برنج آستانه اشرفیه از چنان مرغوبیت و معروفیتی برخوردار است که حتی در بسیاری از کشورهای دیگر برنج مرغوب ایرانی را با نام آستانه می شناسند. و در داخل کشور هم در بسیاری از شهرهای شمالی کشور، تجار برنج، محصولات خود را با نام آستانه صادر می کنند تا به قیمت بهتری بفروشند.

در این شهرستان ۲۳۵۰۰ (بیست و سه هزار و پانصد) هکتار از زمین های کشاورزی به زیر کشت ارقام مختلف برنج نظیر دمسیاه صدری، بینام، هاشمی، خزر و…  می رود که با عملکرد بیش از ۴٫۵ (چهار و نیم) تن شلتوک در هر هکتار افزون بر ۱۰۶ هزار تن شلتوک برنج استحصال می شود.

در استان گیلان ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار وجود دارد که به طور متوسط سالیانه  1068تن برنج تولید می شود.

بدین ترتیب آستانه اشرفیه با دارا بودن بیش از ۱۰ درصد از شالیزارهای استان گیلان، ۱۰ درصد برنج تولیدی این استان را نیز تولید می کند.

در حال حاضر ۱۲۴ واحد کارخانه برنجکوبی با ظرفیت بیش از  90هزار تن تبدیل شلتوک به برنج سفید در شهرستان آستانه اشرفیه فعال است.