اين رودخانه به طول ۶۵۰ كيلومتر از سلسله جبال زاگرس سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از استان هاي كردستان،‌ آذربايجان و زنجان از دره منجيل و امامزاده هاشم وارد دشت گيلان مي شود و در دهستان چهارده به شهرستان آستانه اشرفيه مي رسد و پس از عبور از دهستانهاي چهارده، كيسم، كوركاء و دهسر در اين شهرستان در كياشهر به دريا مي پيوندد.

رودخانه سفيدرود كه آن را سپيدرود و اسپيدرود هم گفته اند سالانه حدود ۵۹۵۳ متر مكعب آبدهي دارد و حوضه آبريز آن معادل ۵۸ هزار كيلومتر مربع است.

عبور اين رودخانه زيبا و خروشان از شهرستان جلگه اي آستانه اشرفيه با استمداد از هواي مطبوع استان گيلان جلوه هايي بكر و خدادادي از طبيعت گيلان را به وجود آورده است.

ساحل زيباي رودخانه سفيدرود مملو از درختان و گياهان طبيعي با عبور از لابه لاي شاليزارهاي چشم نواز آستانه، هر بيننده اي را به خود جلب مي كند.

در فصول بهار و تابستان بسياري از مسافران و گردشگران ساحل اين رودخانه را براي استراحت و بهره بردن از طبيعت انتخاب مي كنند .

ماهيگيري در حاشيه اين رودخانه يكي از تفريحات مردم گيلان است تا ساعاتي خوش را در كنار طبيعت با تماشاي امواج زندگي بخش سفيدرود بگذرانند.