پدرش امام هفتم شيعيان و مادرش بانو نجيه از مردم نوبه و زنگبار بود . زماني كه سنش به حدود ۳ سالگي رسيد پدر بزرگوارش را در سال ۱۸۳ هجري از دست داد و به مدد و همت برادرش امام رضا ( ع ) در مدينه پرورش يافت و در سايه چنين استادي چنان مراتب فضل و كمال را طي كرد كه در ميان برادرانش بعد از امام رضا ( ع ) در علم و حلم و زهد و تقوي و شجاعت و سخاوت بر همه پيشي گرفت و لقب اشرف را از عموي جد پدرش عمر اشرف بن امام سجاد ( ع ) اخذ نموده كه در حقيقت نشانه برتري و شايستگي او نسبت به ساير برادران بود .

او در سال ۲۰۱ هجري در زمان ولايتعهدي امام رضا ( ع ) در حالي كه حدود ۲۱ سال داشت از مدينه براي تبليغ ديني به بغداد آمد و در سال ۲۰۳ هجري وقتي خبر شهادت امام رضا ( ع ) به بغداد رسيد سادات و شيعيان براي عرض تسليت خدمت او رسيدند و براي اولين بار در آن مجلس مساله نهضت مطرح شد . اما هنوز زمان و سن حضرت براي تحقق اين امر مساعد نبود .

در سال ۲۰۴ هجري وقتي كه مامون از مرو به بغداد رفت سيد جلال الدين آن شهر را ترك كرد و به قم نزد برادر بزرگوارش سيد احمد مشهور به « شاهچراغ » رفت و خدمت او به كسب علم و فضيلت مشغول شد .

حضرت پس از حدود ۳ سال اقامت در قم در سال ۲۰۶ اقدام به تشكيل نهضت كرد و پس از يك سري جنگهاي خونين در سال ۲۱۱ هجري قدرت را در گيلان در دست گرفت و نخستين دولت شيعه مذهب ايران را بنيان گذاشت.

دولت شيعي مذهب حضرت سيد جلال الدين اشرف ( ع ) ۱۳ سال ادامه پيدا كرد تا اينكه در سال ۲۲۳ هجري . در جنگي كه ميان آن حضرت و يكي از كفار منطقه به نام چهل گوش چمني در منطقه ليالمان در نزديكي شهر لاهيجان در گرفت حضرت زخمهاي بسياري متحمل شد و براي اينكه پيكر مطهرش بدست دشمنان نيفتد از صحنه كارزار دور شد و خود را به قريه سياه دارستان رودبار رساند و در خانه شيخ مفيد الدين ، يكي از دوستداران اهل بيت فرود آمد و پس از ساعاتي كوتاه دعوت حق را لبيك گفت .

پس از شهادت حضرت ، شيخ مفيد الدين بنابر وصيت آن حضرت پيكر مطهرش را در تابوتي قرار داده و به رودخانه سفيدرود سپرد . تابوت پس از طي مسيري طولاني در قريه اي به نام كوچان به ساحل رسيد .

مردم مسلمان و مذهبي كوچان پيكر پاك و مطهر حضرت سيد جلال الدين اشرف ( ع ) را از آب گرفتند و در همان روستا به خاك سپردند .

امروزه روستاي كوچان كه در آن زمان از مناطق غير حاصلخيز گيلان بود به يمن وجود حضرت سلطان سيد جلال الدين اشرف ( ع ) به منطقه اي حاصلخيز به نام آستانه اشرفيه تبديل شده است .

براي ديدن عكس هاي حرم اينجا را كليك كنيد.

برداشت از كتاب تاريخ انقلاب سيد جلال الدين اشرف ( ع ) – در تاريخ۲۷/۱/۸۵