کودکان و اومیکرون :به جای شایعات به مطالعات علمی توجه کنید

308
گزارش اختصاصی شلتوک: Omicron ثابت کرده است که مسری ترین نوع COVID-19 از همه گیری تاکنون بوده است. تفاوت اصلی با Omicron تعداد زیاد بچه هایی است که همزمان بیمار می شوند. بدون واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌ها برای کودکان کوچک‌تر، برای بسیاری از خانواده‌ها انتظاری دردناک به نظر می‌رسد. ما به عنوان متخصص اطفال، زمانی که بیماری ها در جوامع گسترش می یابد، همیشه نگران جوان ترین افراد خود هستیم. وقتی کودکان هنوز واکسینه نشده اند، سیستم ایمنی آنها برای مقابله با قرار گرفتن در معرض میکروب های مضر به خوبی مجهز نیست. بعلاوه، آناتومی و فیزیولوژی منحصر به فرد آنها بسیاری از بیماری ها را شدیدتر می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر عفونت قبلی با COVID-19 را با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط دانست. و ما هنوز نمی دانیم که چگونه کووید در درازمدت بر کودکان تأثیر می گذارد.
یک مطالعه کانادایی که اخیراً منتشر شده است، بر اساس داده‌های مربوط به قبل از Omicron، نشان می‌دهد که حدود ۳ درصد از کودکان مبتلا به کووید مثبت در شرایط اضطراری، در عرض ۱۴ روز با پیامدهای شدید مواجه شدند. پیامدهای شدید شامل مداخلات مراقبت‌های ویژه، اختلال شدید اندام یا مرگ بود، اما محدود به آنها نبود. داده‌های منتشر شده درباره شدت بیماری برای حمایت از آنچه از نظر بالینی با Omicron در مناطق خاصی مانند Riley Children’s Health ایندیانا دیده می‌شود، کمیاب است، اما تحقیقات در حال انجام است. با این حال، اکثر کارشناسان، از جمله بسیاری در استرالیا، معتقدند که Omicron برای کودکان خطرناک تر از سویه های قبلی نیست
اما در حالی که به نظر می رسد افزایش بستری شدن کودکان ، بیشتر به دلیل افزایش تعداد موارد Omicron بوده است، پزشکان و محققان همچنان در تلاش هستند تا بهتر درک کنند که آیا این نوع جدید منجر به بیماری شدیدتر در کودکان می شود یا خیر
در حالی که دانشمندان هنوز در حال یادگیری نحوه تأثیر این نوع جدید بر کودکان هستند، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان، آشا بوون، می‌گوید واضح است که عفونت‌های COVID-19 در اکثریت قریب به اتفاق کودکان همچنان خفیف است. دکتر بوون از مؤسسه تله‌تون کیدز  استرالیا می‌گوید: «به طور کلی، اکثر کودکان یا بدون علامت هستند یا یک بیماری بسیار خفیف دارند که ممکن است شامل آبریزش بینی، برخی تب یا احساس ناخوشی برای چند روز باشد.» “[کودکان] نسبتاً سریع برمی‌گردند… و اکثریت آنها نیازی به مراقبت پزشکی یا بیمارستانی ندارند.”
دکتر الین کاکس، مدیر ارشد پزشکی بهداشت کودکان رایلی در ایندیانا، هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر حدود چهار برابر تعداد کودکانی که در هر موج دیگری بستری شده‌ایم، داریم. دکتر کاکس همچنین گفت که آنها شاهد افزایش شدت بیماری در بیماران بستری در بیمارستان هستند. بیش از نیمی از کودکان بستری شده در بیمارستان در منطقه او برای برخی از مراقبت‌های خود در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند و حداقل ۴۰ درصد از آن‌ها به حمایت تنفسی نیاز داشتند.
در حالی که Omicron به طور متوسط باعث بیماری کمتر شدید می شود، همچنین بسیار سریعتر از هر نوع دیگری گسترش می یابد. در نتیجه افراد بیشتری از جمله کودکان مبتلا می شوند
علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد و گلو درد معمولا در کودکان دیده می شود. در حالی که کودکان همچنان در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند زیرا تاکنون واکسینه نشده‌اند، کارشناسان می‌گویند تاثیر افزایش کنونی موارد کووید-۱۹ روی کودکان تا کنون زیاد نبوده است.
در طول همه‌گیری، احتمال ابتلای کودکان به کووید-۱۹ در مقایسه با بزرگسالان کمتر بود. داده‌های اولیه که اخیراً توسط محققان شبکه بیمارستان کودکان سیدنی منتشر شده است نشان می‌دهد که در طول شیوع بیماری دلتا در سال گذشته در نیوساوت ولز، از هر پنج کودک زیر ۱۶ سال، یک کودک هیچ علامتی ندارد. از بیش از ۱۷۴۰۰ کودک مبتلا به کووید-۱۹ بین ژوئن تا اکتبر در نیو ساوت ولز، ۱٫۲۶ درصد به دلایل پزشکی در بیمارستان بستری شدند. از این تعداد، ۹۳ درصد نیازی به پشتیبانی اکسیژن نداشتند. دکتر بوون گفت: «ما می‌دانیم که وقتی بچه‌ها در بیمارستان بستری می‌شوند، میانگین مدت اقامت حدود دو روز است. آنها برای مدت طولانی نمی‌مانند و به مداخله بالایی نیاز ندارند.»
در ایالات متحده، دکتر دیوید روبین از بیمارستان کودکان فیلادلفیا اخیراً گفت هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه Omicron برای کودکان تهدید کننده تر است وجود ندارد و بیشتر افزایش پذیرش ها نتیجه تعداد موارد محض و همچنین نرخ پایین واکسیناسیون در بین کودکان خردسال است. . به نظر می رسد این با سایر داده های موجود مطابقت دارد که نشان می دهد خطر واقعی بستری شدن در بیمارستان از Omicron در کودکان زیر پنج سال در ایالات متحده در مقایسه با موج دلتا کاهش یافته است. دکتر روبین گفت: «من فکر می‌کنم داستان مهمی که در اینجا باید گفت این است که شدت آن به شدت کاهش یافته است و به نظر می‌رسد خطر ابتلا به بیماری شدید کمتر کمتر است.» با اطمینان، به نظر می‌رسد که کودکان در معرض خطر کمتری برای ابتلا به کووید طولانی مدت هستند و علائم به ندرت بیش از ۱۲ هفته ادامه می‌یابد.
در پیک‌های قبلی از جمله دلتا درصد ابتلای کودکان کمتر از یک تا دو درصد مبتلایان بود اما حالا در سویه امیکرون کودکان بخش زیادی از موارد ابتلا را به‌ خود اختصاص داده‌اند. سیداحمد طباطبایی، دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، معتقد است با افزایش موارد ابتلا در این گروه‌ سنی، عوارض شایع‌تری هم به‌ وجود خواهد آمد: «در پیک‌های قبلی نگران‌کننده‌ترین این عوارض درگیری چند ارگان به‌ طور همزمان بود که منجر به نارسایی و خطرات جدی می‌شد. در گذشته درگیری ریه، قلب، مفاصل، پوست در بزرگسالانی که به کرونا مبتلا می‌شدند وجود داشت و درباره برخی از آنها درمان‌های اختصاصی هم نداشتیم و کورتون‌درمانی صورت می‌گرفت. درباره امیکرون با افزایش موارد بیماری می‌توان انتظار چنین عوارضی را داشت. البته هم‌اکنون در کودکان هنوز عوارض جدی وجود ندارد اما این به معنی مواجه‌نشدن با آن نیست و با شیوع گسترده می‌تواند به چنین عوارضی در این گروه سنی هم ختم شود.»
او درباره نشانه‌های ابتلا به امیکرون در کودکان هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: «تفاوت امیکرون با سویه قبلی کرونا در این است که بیشترین درگیری را در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی به‌ وجود می‌آورد. به همین دلیل نشانه‌هایی که ایجاد می‌کند به‌ صورت سرفه‌های مزاحم، سردرد و آبریزش زیاد بینی، درد بدنی است و اختلال در اکسیژن‌رسانی کمتر است اما این که امیکرون هیچ خطری برای ریه ندارد، درست نیست. در تمام دنیا مرگ‌های زیادی ناشی از ابتلا به امیکرون گزارش می‌شود که شایع‌ترین آن درگیری ریه و عفونت‌های ثانویه است. به همین دلیل باید به خانواده‌ها هشدار داد که امیکرون را مانند دلتا جدی بگیرند؛ چرا که کودکان در معرض آسیب شدید قرار دارند.»
به‌ گفته این متخصص تنها در ۱۰ روز گذشته به‌ دلیل برگزاری تجمعات و مراسم‌های عمومی و خستگی از رعایت پروتکل‌ها، آمار ابتلا به کرونا در کشور افزایشی شد. همچنین دلخوشی و اطمینان از تزریق واکسن در برخی افراد، عامل دیگر کاهش رعایت پروتکل‌ها شد و نکته مهم اینجاست که میزان رعایت پروتکل‌ها در کودکان کمتر است. این متخصص همچنین درباره افزایش موارد مرگ ناشی از ابتلا به امیکرون در کودکان می‌گوید: «آمار رسمی درباره مرگ کودکان وجود ندارد اما قطعا با افزایش موارد بستری این مسئله در کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، خطرناک‌تر خواهد بود.»

خانواده های نگران

با افزایش موارد ابتلا به کووید در میان کودکان، تعداد کودکان بستری در بیمارستان افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس آنچه تاکنون شناخته شده است، اکثر کودکانی که مبتلا به کووید هستند و علائم جدی تری دارند، بهبود یافته اند. وقتی بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در سراسر کشور افزایش سریعی در مراجعات و پذیرش بیماران دارند، خانواده‌هایی که به مراقبت‌های غیر اورژانسی نیاز دارند می‌توانند با تاخیر مواجه شوند. همچنین کودکان و نوجوانان مبتلا به آپاندیسیت اورژانسی، افراد در حوادث رانندگی، رگ به رگ شدن، کشیدگی و شکستگی استخوان، می توانند با تاخیر در دریافت درمان مواجه شوند. در عین حال، من هرگز بیماری را ندیده ام که بتواند به این سرعت همه اعضای یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که مراقبت از یک کودک بیمار در زمانی که خودتان احساس خوبی ندارید بسیار سخت است – این باعث می شود که این موج به ویژه برای خانواده ها دلهره آور باشد.
البته والدین نگران هستند. و ناامید. و خسته. اما بچه های ما مقاوم هستند. با گذشت نزدیک به دو سال از همه‌گیری، ما پیشرفت‌های زیادی در مقابله با COVID-19 داشته‌ایم. واکسن‌ها نقطه عطف مهمی بوده‌اند و خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از ویروس را کاهش داده‌اند. تا زمانی که همه محافظت نشوند، می‌توانیم کارهای زیادی برای کمک به کودکان در طول همه‌گیری انجام دهیم. ما به حمایت از منابع مورد نیاز برای این کودکان کوچکتر (از جمله واکسن و حمایت از سلامت روانی آنها) ادامه می دهیم.
در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا Omicron پتانسیل ایجاد بیماری شدیدتر در جمعیت کودکان را دارد یا خیر، مطمئناً اتفاق نظر وجود دارد که واکسیناسیون یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از کودکان و دور نگه داشتن آنها از بیمارستان است. دکتر جیمز اشنایدر، رئیس بخش مراقبت های ویژه کودکان در Cohen’s Children’s Medical می گوید: «آنچه در ICU خود می بینیم به وضوح نشان می دهد که واکسیناسیون تنها مهم ترین کاری است که می توانید برای محافظت از کودک خود در برابر ابتلا به این ویروس انجام دهید.

انواع بیشتر، اما ابزار بیشتر

در حالی که انواع جدیدی از ویروس وجود دارد، ما اکنون ابزارهای بیشتری داریم. ما می دانیم که پوشیدن ماسک صورت مناسب، استفاده از فاصله فیزیکی و دریافت واکسن ها و تقویت کننده های کووید، خطر ابتلا به بیماری های جدی را برای همه کاهش می دهد. راه‌های بیشتری برای آزمایش ویروس و درمان‌هایی برای کمک به محافظت از برخی از افرادی که در صورت بیماری در معرض خطر جدی هستند، وجود دارد. ما می‌توانیم از این ابزارها با هم استفاده کنیم و کودکان خردسال، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را احاطه کنیم تا آنها را در این دوران سخت ایمن نگه داریم./شلتوک

منابع:

  • https://www1.racgp.org.au
  • https://www.acpjournals.org
  • https://www.thelancet.com/
  • https://www.nejm.org/