رابطه توافق برجام با نوسانات قیمت میله گرد

237
عوامل متعددی در نوسان قیمت روز میلگرد تاثیرگذار هستند، یکی عواملی که باعث کاهش قیمت میلگرد می‌شود توافق در برجام است البته افزایش یا کاهش قیمت این محصول تاثیر مستقیمی بر قیمت مسکن نیز دارد.
چند سالی است که قیمت میلگرد حتی با ذکر نام برجام نیز دچار تغییر و تحول می‌شود. تغییر و تحولی که تاثیر زیادی در زندگی ملت ایران دارد. این نوسانات در قیمت روز میلگرد، علاوه بر تاثیر مستقیم روی وضعیت افراد فعال در حوزه تولید و خریدوفروش میلگرد، بر زندگی دیگر مردم نیز تاثیرگذار است. به طور حتم اگر شغلی مرتبط با این حوزه داشته باشید و اخبار پیش بینی قیمت میلگرد را دنبال کرده باشید، شاهد نوسانات زیادی در این سال‌ها بوده‌اید.
در این مطلب عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد را بررسی خواهیم کرد و به مهم‌ترین عامل تغییر قیمت این محصول، یعنی برجام نیز خواهیم پرداخت. در ادامه نیز تاثیر افزایش قیمت میلگرد در دیگر حوزه‌ها را بازگو خواهیم کرد.
جدیدترین اخبار برجام و تاثیر آن در قیمت روز میلگرد
در روزها و هفته‌های گذشته که خبرهای مختلفی در مورد موضوع برجام به گوش می‌رسید، اگرچه قیمت ارز دچار نوسانات نسبتا قابل‌توجهی شده بود، قیمت روز آهن تغییری را تجربه نکرد. این ثبات نسبی قیمت روز میلگرد و آهن، به عدم تمایل شرکت‌ها نسبت به کاهش یا افزایش قیمت آهن مربوط می‌شود.
اگرچه در مورد بعضی محصولات تولید شده از آهن، مانند میلگرد ساختمانی، تغییرات اندکی را در قیمت روز میلگرد شاهد بودیم؛ به‌طور مثال تعدادی از شرکت‌ها تمایل زیادی به کاهش قیمت ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی قیمت میلگرد داشتند. این در حالی است که اکثر قطعات دیگر مانند پروفیل‌ها، لوله‌ها، قطعات نبشی و ناودانی، بازار باثباتی را تجربه کرده‌اند. اما در مقیاس کلی‌تر و در بازار بورس، از حجم زیاد وارد شده به بازار، تنها ۳۵ هزارتن آهن اسفنجی خرید و فروش شد که نسبت به عرضه قبلی، شاهد کاهش قیمت ۰.۴ درصدی بودیم.
این نوسانات قیمتی از اوایل شروع فصل زمستان تا اوایل ماه بهمن ادامه داشته و بازار نیز هنوز به همین منوال ادامه می‌یابد. البته در روزهای گذشته که شاهد انتشار خبر قطعی برق فولادسازان بودیم، بازار دوباره در تب‌وتاب افزایش قیمت‌ها غرق شده بود که با گذشت چند روز، این نوسانات نیز از بین رفتند و مانند قبل شاهد سکون قیمت آهن و قیمت روز میلگرد شدیم.
کاهش‌ها و افزایش‌های انجام شده نیز تنها تحت تاثیر روند عملکرد برخی شرکت‌ها انجام شد؛ به طور مثال شرکت‌هایی که با کمبود فروش در ماه‌های گذشته مواجه شده بودند، همچنان تا ۱۰۰ تومان قیمت آهن‌آلات خود را افزایش دادند. در مقابل نیز تعداد کمی از شرکت‌ها قیمت محصولات خود را به همین مقدار کاهش دادند.
دلیل این رکود نیز، کاهش نقدینگی و در بعضی مواقع عدم وجود نقدینگی، انتظار برای خبرهای نشست وین در کنار برودت هوا است. تمامی این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا قیمت میلگرد با رکود مواجه شود.
عوامل تاثیرگذار بر قیمت روز میلگرد در نزدیکی برجام
اگرچه خبرهایی از مخالفت‌های متعدد آمریکا در دیگر زمینه‌ها منتشر شده، اما همچنان بحث اصلی بر روی توافقات هسته‌ای دنبال می‌شود و هر لحظه با اعلام اخبار جدید، بازار این کالا نوسانات جدیدی را شاهد است. به گفته خبرنگاران، آمریکا در پی مذاکره مستقیم است و دولت رئیسی نیز با این موضوع مخالفتی نکرد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات و بهبود روابط، امید است که قیمت روز میلگرد و آهن‌آلات با کاهش خوبی روبه‌رو شود.
اما همان‌طور که گفته شد، تنها موضوع برجام مطرح نیست و خبرهای جدید و مهمی از گوشه و کنار دنیا به گوش می‌رسد. از مهم‌ترین خبرهای روزهای گذشته که تاثیر زیادی در روند اقتصاد ایران، به ویژه بخش آهن‌آلات داشته، خبر جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین است. احتمال زیادی دارد که در صورت اتفاق افتادن جنگ، ایران نیز به نوعی در این درگیری شرکت کند. پیش‌بینی تاثیر این جنگ در وضعیت کشور، از پیش بینی قیمت میلگرد نیز پیچیده‌تر به نظر می‌رسد؛ اما همچنان امیدواریم که این اتفاق تاثیر مثبتی بر روند بازار کشور داشته باشد.
تاثیر برجام بر قیمت روز میلگرد
با اعلام حمایت دولت آمریکا از کشور اوکراین و احتمال زیاد مداخله چین در این معرکه، در کنار تمایل آمریکا به مذاکره مستقیم با دولت ایران در حوزه مذاکرات هسته‌ای، سیگنال‌های مثبت اما ضعیفی دریافت می‌شود که امید به توافق را افزایش می‌دهد. با امید انجام شدن این توافق، شاهد کاهش قیمت روز میلگرد و دیگر کالاها نیز خواهیم بود.
تغییرات قیمت روز میلگرد در صورت موفق نبودن مذاکرات برجام
با وجود احتمال توافق ایران و آمریکا و در نتیجه موفق بودن مذاکرات وین، عده‌ای احتمال شکست این مذاکرات را بیان می‌کنند. حال سوال اساسی که مطرح می‌شود، مربوط به تاثیر این اتفاق در قیمت روز میلگرد است. تعدادی از کارشناسان برای بررسی بهتر و پیش بینی قیمت میلگرد، نظرات خود را بازگو می‌کنند که در این بین، نیاز است تا نظر یکی از کارشناسان مسکن را بشنویم.
میرعمادی، کارشناس بازار مسکن است و در رابطه با تاثیر شکست برجام در قیمت آهن‌آلات و به خصوص قسمت مسکن، این گونه بیان می‌کند که با شکست برجام، با افزایش قیمت چندانی در بازار مواجه نخواهیم بود. البته این افزایش قیمت را باید با رشد شدید سال‌های گذشته مقایسه کرد تا متوجه مقدار تغییرات آن شد. در طی سال گذشته، با خبرهایی که حاکی از ناموفق بودن پروژه برجام بود، قیمت ارز و آهن‌آلات تا حد زیادی افزایش یافتند؛ اما به تدریج نیز این قیمت‌ها کاهش پیدا کردند.
وی اشاره می‌کند که امکان دارد در اثر شکست توافقات برجام، قیمت روز میلگرد مانند همیشه با افزایش روبه‌رو شود؛ اما این مقدار در مقابل رشد شدید سال‌های گذشته ناچیز تلقی می‌شود. مقدار رشد قیمت‌های پیش‌بینی شده توسط میرعمادی، بین ۱۰ الی ۱۵ درصد است که در مورد بازار مسکن نیز همین مقدار افزایش قیمت پیش‌بینی می‌شود.
حال که با تاثیر توافقات برجام بر قیمت میلگرد و آهن‌آلات آشنا شدید، بهتر است اندکی راجع به تاثیر افزایش قیمت آهن‌آلات بر قیمت مسکن نیز صحبت کنیم.
تاثیر افزایش قیمت روز میلگرد و آهن‌آلات بر روی قیمت مسکن
در روند ساخت یک ساختمان، مقدار زیادی از هزینه‌ها صرف خرید مواد فولادی و آهنی می‌شود. این هزینه صرف شده خود را در خرید میلگرد، ورق و تیرآهن بهتر نشان می‌دهد. این نوع از کالاها نیز در حجم زیادی خریداری و در ساخت ساختمان استفاده می‌شوند. پس طبیعی است که با افزایش جزئی قیمت آهن‌آلات، قیمت مسکن افزایش زیادی را تجربه کند. از این رو اکثر کسانی که قصد احداث ساختمان دارند، به پیش بینی قیمت میلگرد علاقه زیادی نشان می‌دهند.
علاوه بر موارد ذکر شده، افزایش قیمت آهن‌آلات به طور غیرمستقیم بر روی قیمت مسکن تاثیر دارد. با افزایش قیمت میلگرد و آهن‌آلات، هزینه تولید لوله، پنجره، در و انواع اتصالات نیز افزایش می‌یابد. حتی در حوزه‌های دیگر نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شویم. حوزه‌هایی مانند سیمان، آجر و دیگر مصالح مورد استفاده در ساختمان نیز با قیمت فولاد و آهن در ارتباط هستند.
تولید فولاد نیز تحت تاثیر عوامل دیگری است که برای تولید فولاد مهم و ضروری هستند. فلزاتی مانند نیکل و کروم جزو عناصر اساسی و مواد اولیه در صنعت تولید فولاد محسوب می‌شوند و به طبع افزایش قیمت این فلزات، باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد.
دیگر عوامل موثر بر قیمت روز میلگرد
شدت گرفتن نوسانات قیمت روز میلگرد در پی خبرهای مرتبط با برجام و توافقات ایران، به قدری در سال‌های گذشته تاثیرگذار بوده‌اند که اکثر افراد تنها این عامل را در پیش بینی قیمت میلگرد مهم می‌دانند؛ اما برخلاف این عقیده، عوامل متعددی وجود دارند که بر روی قیمت روز میلگرد تاثیرگذار هستند.
از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به شاخص عرضه و تقاضا اشاره کرد. این شاخص علاوه بر قیمت خودِ میلگرد و آهن، در قیمت مسکن نیز تاثیر شایانی دارد. در پی افزایش قیمت آهن‌آلات در بازه‌های زمانی مختلفی از سال، بازار مسکن با رکود مواجه شده بود؛ در حالی که طبق رابطه مستقیم قیمت آهن و مسکن، باید شاهد افزایش قیمت مسکن می‌بودیم. در واقع به دلیل کاهش شدید تقاضا و قدرت خرید مردم، بازار مسکن ساکن ماند و افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرد.
در مورد قیمت روز میلگرد و آهن‌آلات نیز همین مشخصه وجود دارد و درصورت اشباع بازار از محصول و کاهش مقدار فروش، به‌طور حتم با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود. البته خلاف این موضوع نیز دیده می‌شود؛ به‌طوری که در صورت افزایش تقاضا برای مسکن، قیمت میلگرد و آهن‌آلات افزایش خواهند یافت.
عوامل مهم دیگر در قیمت روز میلگرد، مربوط به مواد اولیه و دیگر مواد لازم در تولید فولاد است. از مهم‌ترین مواد تاثیرگذار بر روی قیمت آهن، می‌توان نفت را مثال زد که بازار گسترده‌ای دارد و عین حال نیز گاها با نوسانات شدیدی همراه می‌شود. عامل نهایی نیز قیمت ارز است. قیمت ارز که به وسیله عوامل مختلفی کنترل می‌شود، بر روی فولاد تاثیر دارد. این تاثیر به دلیل واردات بخش زیادی از فولاد مصرفی کشور است/شلتوک