مصوبه غیرقابل اجرای ستاد تنظیم بازار گیلان برای خالی کردن شالیکوبی ها

233

رئیس کل دادگستری گیلان با حضور در شالیکوبی های گیلان بر ثبت برنج انبارها در سامانه ثبت انبارها و برخورد با محتکران تأکید کرد
به گزارش پایگاه خبری شلتوک،
دوازدهم بهمن امسال ستاد تنظیم بازر گیلان مصوب کرد که با توجه به گرانی برنج در روزهای اخیر، شالیکوبی های گیلان موظفند طی ۴۸ ساعت انبارهای برنج خود را خالی کنند.
نوزدهم بهمن ماه، حجت الاسلام حمزه خلیلی به همراه چندتن از مسئولین گیلان به چند شالیکوبی کوچصفهان رفت و از نزدیک با کارخانه داران گفتگو کرد.
در این دیدار حمید قریبی مدیرعامل اتحادیه شالیکوبان اظهار کرد: این مصوبه و تخلیه برنجکوبی ها بدلایل مختلف امکان پذیر نیست، بدلیل اینکه در طول ۶۰ سال گذشته کشاورزان بدلیل نداشتن انبار مناسب، امنیت سرقت، امنیت آتش سوزی و حوادث طبیعی و اطمینان کامل به کارخانه داران، برنج خود را در کارخانه نگهداری می کنند و به مرور زمان با فروش آن مایحتاج خود را تامین می کنند.
وی افزود: بیشتر از ۸۰ درصد برنج موجود در کارخانجات شالیکوبی متعلق به کشاورزان است و این روال در سال های قبل هم بوده بنابراین گرانی امسال برنج به انبار شالیکوبی ها ارتباط ندارد.
قاسم جوادزاده معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گیلان هم که بخشنامه تخلیه شالیکوبی ها را صادر کرده گفت: در حال حاضر امکان تشخیص برنج کشاورز از برنج احتکار شده نیست و الزام کارخانه ها به ثبت در سامانه ثبت انبارها تنها راه رصد و بررسی میزان برنج انبارهاست
حجت الاسلام خلیلی رئیس کل دادگستری هم گفت: رصد و پایش میزان برنج موجود در انبارها و میزان مصرف برنج و کسب اطلاعات درست می تواند راهگشای دولت برای تعیین میزان واردات برنج باشد تا بازار از آشفتگی خارج شود.
وی افزود: همه کارخانجات شالیکوبی موظفند تا موجودی انبارهای خود را در سامانه ثبت انبارها ثبت کنند تا امکان رصد و بررسی میزان برنج موجود در انبارها باشد و پس از ثبت برنج انبارها دستگاه قضایی با کسانی که برنج را علی رغم نیاز مردم احتکار می کنند برخورد کرده و قانونگذار نیز حبس درجه ۵ را برای این تخلف پیش بینی نموده است.
وی افزود: دغدغه کشاورزان عدم ورود برنج در فصل برداشت برنج است اما در این فصل که اکثر کشاورزان برنج خود را فروخته اند ، دولت باید با واردات برنج نیاز بازار را تأمین کند.
بدین ترتیب شالیکوبی ها در مرحله اول باید میزان برنج موجود در انبارهای خود را در سامانه ثبت انبارها ثبت کنند و نیازی به تخلیه انبارها نیست./انتهای پیام