واپسین گامهای توافق در وین

225
« میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش روز جمعه خبر داد که گفت‌وگوهای وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران در مرحله پایانی خود قرار دارد و شانس دستیابی به توافق پیش از پایان ماه جاری میلادی بسیار زیاد است.
وی که با خبرگزاری روسی «ایتارتاس» مصاحبه می‌کرد، افزود: «گفت‌وگوهای وین در مرحله پایانی بوده و فرصتی واقعی برای رسیدن به نتیجه‌ای وجود دارد که طی ماه‌های متمادی گذشته به دنبال آن بوده‌ایم».
هیات‌های مذاکره‌کننده در سطوح مختلف سیاسی، حقوقی و فنی در حال بررسی آخرین مراحل ترتیبات اجرایی توافقی هستند که بتواند توافق به دست آمده در سال ۲۰۱۵ را یک بار دیگر به اجرا درآورد؛ توافقی که در می ۲۰۱۸ با خروج یک جانبه آمریکا از آن و اجرا نشدن تعهدات از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی کان لم یکن باقی ماند.
آنچه در سه ماه گذشته در وین در حال انجام است، تلاش طرف های باقی مانده در برجام به اضافه هیات مذاکره کننده آمریکا برای بازگشت مسالمت آمیز به برجام است تا ضمن بازگشت همه طرف ها (ایران و ۱+۵) به این توافق با اولویت رفع تحریم های برجامی و تحریم های موثر بر آن، برای آنچه در چهار سال گذشته پس از خروج آمریکا، چه در رابطه با گسترش تحریم‌ها و فشارهای حداکثری علیه ایران، چه توسعه برنامه هسته‌ای ایران که در واکنش به اقدامات خصمانه آمریکا انجام شده است، راه‌حل و ترتیبی اتخاذ شود. از این رو افکار عمومی در ایران باید آگاه باشند، آنچه در گام نخست از هر نوع توافقی در وین انتظار می رود، از سرگیری اجرای برجام از نقطه‌ای است که متوقف شده است.
آنچه بازگشت ایران به برجام را طی یک سال گذشته سخت کرده، تحریم‌های یک جانبه‌ای است که در دولت دونالد ترامپ علیه ایران وضع شد. این تحریم ها به بهانه و عناوین مختلف حقوق بشری، مبارزه با تروریسم و فعالیت‌های نظامی و موشکی ایران در حوزه های مختلف نظامی، اقتصادی، بانکی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، غذا و دارو، کمک های بشردوستانه و غیره وضع شده است، اما نکته قابل توجه این است که بسیاری از تحریم‌هایی که در قالب برجام مشمول لغو یا رفع محدودیت شده بود، تحت عنوان های فوق مجدد در لیست تحریم قرار گرفته است. به این ترتیب حتی اگر همه طرف ها به برجام بازگردند تا وقتی تکلیف تحریم هایی که در برجام لغو شده است اما در تحریم های حقوق بشری و غیره مجدد در لیست قرار گرفته، روشن نشود و آنها نیز رفع نگردد عملا منفعت اقتصادی، سیاسی، بانکی و مالی و غیره متوجه ایران نمی شود
با نزدیک شدن به پایان ماه فوریه به نظر می آید همه طرف ها به لحاظ کیفی و کمی برای پایان دادن به مذاکرات و حصول نتیجه آماده باشند. در هر حال آنچه در این مرحله مهم است و همگان به آن اذعان دارند، این است که موضوعات باقی مانده روی میز دیگر به تصمیمات سیاسی نیاز دارد تا کار کارشناسی.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که در مونیخ به سر می برد، در پاسخ به این که چقدر لغو تحریم‌ها را نزدیک می‌بینید و آیا طرفین به توافق می‌رسند؟ گفته است: بر اساسا آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و ابتکارات فعالی که ایران روز میز مذاکره قرار داده ما به یک توافق خوب و دست یافتنی بسیار نزدیکیم، اما این طرف های غربی هستند که باید ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند، آنها هستند که می‌توانند تعیین کنند که مذاکرات در چند روز آینده به نتیجه خواهد رسید یا در چند هفته آینده./شلتوک
منبع : ایسنا ، افکار نیوز،