روسیه قطعنامه آمریکا را وتو کرد; جنگ ادامه دارد

238
شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از استفاده نماینده روسیه از حق وتو، قطعنامه‌ای در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین تصویب نکرد.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی دور هم گرد آمدند تا پس از بحث و گفت‌وهای خصوصی و علنی چند روزه درباره پیش نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کنند که مسکو قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را وتو کرد و تلاش‌های واشنگتن و متحدانش را به شکست کشاند.

این سومین نشست اضطراری شورای امنیت در هفته جاری است که درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تشکیل شده است.

در رای گیری انجام شده، ۱۱عضو از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت رای موافق، یک کشور (روسیه) رای مخالف و ۳ کشور شامل چین، هند و امارات رای ممتنع دادند. این قطعنامه به دلیل رای مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید.

به گزارش الجزیره، کشور‌هایی که از رأی ممتنع به پیش‌نویس قطعنامه بین‌المللی درمورد تهاجم روسیه به اوکراین، چین، هند و امارات متحده عربی بودند که از دادن رأی مثبت خودداری کردند.
باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل که پا به پای همتای آمریکایی اش این روزها در جنب و جوش است، در این نشست گفت، ما مصمم به حفظ نسل های آینده از بلای جنگ هستیم.
وی تصریح کرد: رای گیری امروز پیامی به مردم اوکراین مبنی بر حمایت جهان از آنها است. این پیامی به جهان است مبنی بر اینکه قوانینی که با هم ساخته ایم باید دفاع شوند.
این مقام دولت بوریس جانسون افزود: این قطعنامه خواهان پایان این جنگ است. پوتین یک حمله گسترده علیه اوکراین آغاز کرده است و هدف آن تغییر دولت و مطیع کردن مردم این کشور است.
نماینده انگلیس در سازمان ملل ادامه داد این یک دفاع از خود نیست بلکه یک تهاجم آشکار است. این یک جنگ بدون دلیل و توجیه است، این شورا باید آن را محکوم کند.
نماینده چین در سازمان ملل گفت: باید به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشور‌های عضو سازمان ملل احترام گذاشته شود.
نیکولا دوریویه سفیر و نماینده نماینده فرانسه در سازمان ملل  نیز در سخنانی گفت: درحال حاضر موشک های روسیه درحال کشتن مردم و نابودی زیرساخت ها در اوکراین است.
 لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در این نشست اضطراری گفت: ما بخاطر جنگ بی دلیل، غیر موجه و بی رحمانه روسیه علیه اوکراین اینجا هستیم.
این مقام دولت جو بایدن افزود: این یک جنگ انتخابی است، روسیه این گزینه را انتخاب کرده است. این کشور انتخاب کرده تا به همسایه خود حمله کند.
گرینفیلد تصریح کرد اما باید واضح بگویم، روسیه می تواند این قطعنامه را وتو کند اما نمی تواند صدای ما ، حقیقت، اصول ما و مردم اوکراین و همچنین منشور سازمان ملل را وتو کند.
نماینده آمریکا اضافه کرد اعضای مسوول پذیر این شورا امروز در مقابل تهاجم روسیه ایستادند و ما به هر روش ممکن به حمایت های خود از اوکراین ادامه خواهیم داد.
سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: ما این مساله را در مجمع عمومی که وتوی روسیه در آن اعتبار ندارد، دنبال خواهیم کرد. کشورهای جهان باید روسیه را مسوولیت پذیر کنند.
الجزیره گزارش داد، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: وتوی روسیه، شورای امنیت سازمان ملل را محدود می‌کند و مجمع عمومی باید تلاش‌های خود را برای پر کردن شکاف تشدید کند.
نماینده اوکراین در سازمان ملل اعلام کرد: «اکنون سرنوشت اوکراین مشخص خواهد شد. حدود ۱۴۰ کشته و ۳۱۶ زخمی از اوکراین در اولین روز تهاجم روسیه برجای مانده‌اند. ما تسلیم نخواهیم شد حتی اگر روسیه موفق شود بخش‌هایی از اراضی ما را به طور موقت اشغال کند.»
نماینده اوکراین در سازمان ملل در واکنش به وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه روسیه، افزود: «از شرکای خود می‌خواهیم روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کنند. از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که عضویت روسیه را ممنوع یا تعلیق کنند.»
نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: «روسیه نمی‌تواند وتوی خود را بر مردم اوکراین تحمیل کند. روسیه بی‌پاسخ نخواهد ماند و منشور سازمان ملل را منع نخواهد کرد.»
نماینده ایالات متحده بدون اشاره به اعمال نفوذ آمریکا در سازمان ملل و سابقه وتوهای خود علیه تصویب قطعنامه ضد رژیم صهیونیستی، گفت: «روسیه امروز از قدرت خود سوء استفاده کرد که تصمیم قاطعانه ما را وتو کرد.»
الجزیره گزارش داد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روسیه باید به پادگان‌های خود بازگردند.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز اعلام کرد: «اکنون برای درخواست مجمع عمومی برای خروج فوری روسیه از اوکراین اقدام خواهیم کرد
سفیر  و نماینده دائم مکزیک در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت:  مکزیک از این قطعنامه حمایت خواهد کرد زیرا ما شاهد حمله یک کشور به یک کشور مستقل دیگر هستیم. این نقض آشکار بند ۴ منشور سازمان ملل است و همچنین بر اساس قطعنامه ۳۳۱۴ یک تهاجم محسوب می شود.
سفیر و نماینده آلبانی در سازمان ملل در سخنانی در این نشست گفت: ما از تصمیم روسیه برای وتو کردن قطعنامه بسیار متاسفیم.
سفیر و نماینده هند در سازمان ملل نیز در سخنانی در این نشست اظهار داشت: هند بسیار نگران تحولات اخیر در اوکراین است. ما از همه طرف ها می خواهیم فورا خشونت ها را متوقف کنند./شلتوک
منبع: الجزیره،ایرنا ، باشگاه خبرنگاران