بخشنامه دولت باعث سقوط بازار بورس شد

203
به گزارش شلتوک ،‌ امروز شاخص کل بورس تهران بیشترین سقوط در ۵ ماه اخیر را پشت سر گذاشت. نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شستا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. فارس، ومعادن، شبندر، شپدیس، شتران، وبملت، فخوز، خودرو، نوری، پارسان، وغدیر و کچاد دیگر بزرگان سرخ‌پوش بازار بودند که بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

شاخص هم وزن بورس نیز با ریزش ۶ هزار و ۷۴۶ واحدی در سطح ۳۸۰ هزار و ۲۹۵ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۲۵۹ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۹۳۰ واحد قرار گرفت.

در حالی که بازار سرمایه طی روزهای گذشته روند صعودی داشت و حجم و ارزش معاملات حاکی از بازگشت اعتماد سهام‌داران به این بازار بود وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی باعث شد تا شاخص کل بورس تا این لحظه بیش از ۳۱ هزار واحد کاهش یابد.
 در معاملات روز سه‌شنبه، بیست و سوم فروردین ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران با سقوط ۳۳ هزار و ۵۲۲ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۹۶۹ واحد رسید. این بزرگ‌ترین سقوط شاخص در ۵ ماه اخیر است.
بخش‌نامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی واکنش منفی بازار سرمایه را در پی داشت به طوری که همه شاخص‌های این بازار پس از روند صعودی که از ابتدای سال جاری داشته است امروز ریزش سنگینی را تجربه کرد.
در این زمینه مجیدعشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به وزیر صمت به این بخشنامه واکنش نشان داد و اعلام کرد: با در نظر گرفتن ملاحظات بازار سرمایه مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از سه ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی ۱۴۰۰ به هفته پایانی ۱۴۰۰ تغییر و اعمال شود.
در ادامه این نامه تاکید شده است که با توجه به طبقه‌بندی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در فهرست کالاهای مشمول عوارض به نظر می‌رسد این موضوع در کوتاه و میان مدت بر روند معاملات آثار منفی قابل ملاحظه‌ای خواهد گذاشت و از آنجا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاها در اسفند سال گذشته اقدام به انجام معاملات کرده‌اند بنابراین تصویب قیمت پایه منتهی به هفته اول دی ۱۴۰۰ موجبات خدشه‌دار شدن امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.
امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و ۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.
در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۱۰۷ میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۹۶ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۸۸ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۱۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۸۰ درصد بازار افت قیمت داشتند. /شلتوک