رونمایی از نخستین کمباین چای

302

نخستین دستگاه کمباین چای کشور در آستانه اشرفیه وارد باغات چای شد
این دستگاه که توانایی شخم زدن، هرس کردن و برداشت برگ سبز چای را دارد توسط امیر خطیب شریفی مبتکر اهل آستانه اشرفیه در مدت دوسال طراحی و ساخته شده است.
سازنده این دستگاه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: این دستگاه مشابه داخلی یا خارجی ندارد و توانایی شخم زدن ۵ کیلومتر در ساعت، هرس کردن ۳ کیلومتر در ساعت و برداشت روزانه بیش از ۵ تن برگ سبز چای را دارد و ساخت آن بیش از یک میلیارد تومان هزینه داشته است.
حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور درباره این کمباین گفت: مراحل آزمایش این دستگاه انجام شده است و در صورت به کارگیری در باغات چای می تواند تا ۵۰ درصد هزینه های کشاورزی را کاهش دهد.
وی افزود: با توجه به اینکه این کمباین ابتکاری فعلا فقط توانایی کار در زمین های جلگه ای تا شیب ده درصد را دارد و امکان به کارگیری در زمین های شیبدار نیست حدود ۳۰ درصد از باغداران چای می توانند از آن بهره بگیرند.
ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم در آیین رونمایی از این کمباین گفت: در لایحه بودجه امسال هزار و ۹۰۰ میلیاردتومان برای حمایت از طرح های دانش بنیان در اختیار معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور قرار داردو ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ارتقای بهره وری، حمایت از نخبگان و طرح های دانش بنیان در اختیار استانداران است.
وی افزود: با توجه به اهمیت کاهش هزینه های تولید و سختی کار کشاورزی از این دو منبع استفاده می کنیم تا ساخت این کمباین و استفاده از آن توسط چایکاران گسترش یابد.
البته این دستگاه در روز رونمایی عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداد تا چندروز بعد که با تنظیمات بیشتر عملیات برداشت از باغ چای را آغاز کرد/انتهای پیام