گرامیداشت سالروز درگذشت استاد محمد معین در آستانه اشرفیه

318

مراسم یادبود پنجاه و یکمین سالروز درگذشت استاد معین برگزار شد.
در این مراسم که در آرامگاه دکتر معین در آستانه اشرفیه برگزارشد سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: معین خدمات ارزنده و بی‌بدیلی به زبان و ادبیات فارسی ارائه کرده است که همچنان در زمینه پژوهش های علمی و فرهنگی کاربرد فراوان دارد.
وی افزود: به زودی با راه‌اندازی موسسه فرهنگی دکتر معین و در آینده تبدیل آن به بنیاد دکتر معین کار پژوهش بر روی آثار این استاد برجسته منسجم تر خواهد شد.
ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه هم در این مراسم گفت : پرونده نامگذاری نهم اردیبهشت روز تولد دکتر معین به عنوان روز فرهنگ لغت در تقویم های کشور تشکیل شده است.
دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران هم در این مراسم با اشاره به ویژگی ها و آثار دکتر معین گفت: قاطعانه می توان معین را فردوسی زمان حاضر اطلاق کرد که با تلاش های فراوان و شبانه روزی زبان پارسی را دوباره زنده کرد.
وی افزود فرهنگ فارسی معین به عنوان شاهکاری در زمینه لغات و واژه های فارسی مطرح است و در ردیف فرهنگهای معتبر دنیا مانند المنجد عربی و لاروس فرانسوی قرار دارد.
دکتر مهدخت معین فرزند استاد معین سخنران دیگر این مراسم گفت: امروز زبان فارسی در معرض هجوم واژه های بیگانه و غیر ضروری قرار دارد که در مکالمات روزمره مردم باب شده است.
وی افزود اکثر کسانی که از این واژه ها استفاده میکنند تاکنون به خارج از کشور نرفتند و حتی به زبان انگلیسی تسلط هم ندارند و فقط از روی مد این این واژه ها را استفاده میکنند.
در این مراسم از مسعود ربیعی فرد نویسنده و بهرام کریمی پژوهشگر آستانه‌ای تجلیل شد و چند برنامه فرهنگی هنری به اجرا در آمد.
دکتر محمد معین اولین دکترای زبان و ادبیات فارسی و مولف فرهنگ ۶ جلدی معین، ۱۳ تیر ماه ۱۳۵۰ درگذشت و بنا بر وصیتش در آستانه اشرفیه به خاک سپرده شد.