پوسیدگی و خطر سقوط علت قطع درخت ۱۷۰ ساله بقعه آقارکابدار

36

منابع طبیع: قطع درخت ۱۷۰ ساله بقعه آقا رکابدار کیسم آستانه اشرفیه هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ فنی توجیه دارد.
به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ انتشار تصاویری از بقایای یک اصله درخت آزاد کهنسال در محوطه بقعه آقارکابدار روستای کیسم بالا و ادعای ۵۰۰ ساله بودن آن بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت.
رحمان شفیعی عضو هیئت امنای بقعه آقارکابدار آستانه اشرفیه گفت: این درخت چندسالی است که دچار پوسیدگی شده بود و هر از گاهی بر اثر وزش باد یا باران شاخه‌های بزرگی از آن بر روی زمین می‌افتاد و باعث ایجاد خطراتی برای زائران این بقعه می‌شد.
وی افزود: باتوجه به نزدیکی این درخت با ساختمان بقعه که به تازگی بازسازی شده است هر آن احتمال سقوط این درخت بر روی بقعه و آسیب به ساختمان و زائران وجود داشت که با مجوز اداره اوقاف و امورخیریه آستانه اشرفیه قطع شد.
رحیم خانه دار یکی دیگر از اعضای هیئت امنای این بقعه گفت: یک اصله درخت آزاد دیگر با همین ویژگی ها در محوطه بقعه قرارداشت که ۱۰ سال پیش بر اثر وزش باد شدید بر روی مسجد قبلی واقع در این محوطه سقوط کرد بطوریکه اهالی مجبور به احداث ساختمان جدیدی برای مسجد شدند و تجربه این خسارت باعث شد برای جلوگیری از خسارت مشابه اقدام به قطع این درخت بکنیم.
حجت الاسلام عباس خوبرو رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه هم گفت: در پی درخواست هیئت امنا و بررسی کارشناسان اداره اوقاف، وجود خطرات مالی و جانی در محوطه این بقعه تأیید شد و با انعکاس درخواست هیئت امنا به اداره منابع طبیعی و بررسی های آنها قطع این درخت با مجوز کارشناسان منابع طبیعی واداره اوقاف آستانه اشرفیه انجام شد.
رئیس اداره منابع طبیعی آستانه اشرفیه هم با اشاره به اینکه برآورد می‌شود عمر این درخت بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ سال باشد گفت: این درخت از گونه درختان آزاد بود که بیش از ۲۰ تن وزن داشت.
اکبر مهتدی حقی افزود: بررسی‌های کارشناسان منابع طبیعی نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد این درخت از داخل خشک شده بود و در اصطلاح به دوران دیرزیستی و پایان عمر خود رسیده بود و احتمال سقوط آن وجود داشت.
وی افزود: پس از بررسی های کارشناسان منابع طبیعی و با تأیید دادستانی آستانه اشرفیه مجوز قطع این درخت صادرشد و پس از قطع درخت همانگونه که از بقایای این درخت مشخص است نشان می دهد کهنظر کارشناسان منابع طبیعی در مورد پوسیده بودن این درخت کاملا درست بوده است./پایان پیام