به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شلتوک ؛ خبر تأسف بار درگذشت محمدعلی رمضانی نماینده منتخب مردم در شهرستان آستانه اشرفیه پیچید، خبری که جدای از غم واندوه ازدست رفتن یک انسان در این روزها که خبرهای بد کرونایی همه جا هست، یک سوال را در اذهان شکل می دهد: با فوت رمضانی تکلیف نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی چه می شود؟

با مراجعه به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در تبصره ۲ ماده ۸ نوشته:

چنانچه به علت فوت، استعفا و یا هر علت دیگر، حوزه انتخابیه‌ای یک یا چند نماینده خود را از دست بدهد، وزارت کشور مکلف است ظرف مدت هفت ماه پس از تاریخ اعلام آن توسط مجلس شورای اسلامی با هماهنگی شورای نگهبان انتخابات را در حوزه مربوطه برگزار نماید.

در ماده فوق قانون‌گذار از لفظ “نماینده” استفاده کرده و شرایط فوق را برای منتخب پیش‌بینی نکرده است چراکه اگر اینگونه بود همچون سایر مواد لفظ منتخب” را نیز به کار می‌برد، از آنجایی که نمی‌توان با تمثیل از نماینده، شخص منتخب را نیز در حدود این ماده قرار داد لذا برگزاری انتخابات دوباره در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه تا 7 ماه امکان پذیر نیست.

بر اساس تبصره دو ماده ۸ قانون انتخابات زمانی قابل اجرا می‌گردد که اعتبارنامه شخص منتخب در مجلس یازدهم تائید شود، در این صورت به فردی که توانسته حائز شرایط شود با آغاز به کار مجلس یازدهم عنوان نماینده اطلاق می‌گردد اما اعتبارنامه مرحوم رمضانی هنوز به مرحله تائید نرسیده بود و در حال حاضر نمی‌توان وی را نماینده خطاب کرد.

در این شرایط راهکار حل این معادله ماده ۴ قانون انتخابات می‌باشد که در آن به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای اشاره شده است.

طبق این ماده انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه فاقد نماینده هم‌زمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد، چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان گردد و بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی باشد و یا در مدت باقیمانده هیچ یک از انتخابات مذکور برگزار نشود، انتخابات میان دوره‌ای برگزار خواهد شد.

در اصل ششم قانون اساسی از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و نظایر آن نام برده شده است که در عرصه فعلی تنها انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

نمونه این مورد در دوره قبل انتخابات در حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر رخ داد که مرحوم محمدعلی حسین زاده منتخب مردم مراغه چند روز بعد از انتخابات در تصادف رانندگی جان باخت، و این حوزه تا سال ۹۶ که انتخابات میان دوره ای همزمان با ریاست جمهوری برگزار شد نماینده نداشت.

در طول یک سال باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری نماینده حوزه انتخابیه مجاور مسایل مربوط به آستانه اشرفیه را پیگیری می کند./انتهای پیام شلتوک