به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شلتوک ؛ دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد : با شیوع ویروس کرونا یا کووید ۱۹ ، متاسفانه برخی از افراد با گمان غلط ، الکل اتیلیک یا اتانول  در دهان خود غرغره کرده و یا مصرف کردند که موجب مسمومیت شدید و فوت افراد در برخی استان های کشور شده است.
بر اساس مستندات علمی مصرف خوراکی و یا غرغره کردن الکل اتیلیک هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.
الکل برای ضدعفونی سطوح در خانه ها و اماکن عمومی استفاده می شود
الکل متیلیک یا همان متانول در مقایسه با الکل اتیلیک یا اتانول ، اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی و به علت سمیت بالا مصرف خوراکی آن سبب مسمومیت شدید ، کوری و مرگ می شود.
الکل متانول برخلاف اتانول که از طریق پوست سالم جذب نمی شود ، از طریق پوست به ویژه مناطق آسیب دیده پوست سریع جذب شده و سبب مسمومیت می شود.
با توجه به خصوصیت سمی متانول ، مراجع و راهنمایان معتبر بین المللی هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول برای ضدعفونی دست ، پوست و لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح مانند دستگیره در ، میز کار و کف نمی کنند.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد : به هیچ وجه از الکل متیلیک ، متانول و یا الکل صنعتی که حاوی اتانول و یا متانول است برای ضدعفونی دست و پوست استفاده نشود و برای ضدعفونی سطوح ، فقط از محلول های آبی الکل اتیلیک و یا اتانول با غلظت مناسب ۲۶ تا ۷۰ درصد با رعایت اصول ایمنی استفاده شود./انتهای پیام شلتوک