شیرینی عید قربان را با تب کریمه کنگو تلخ نکنید

261

به گزارش شلتوک به نقل از وبدا ، دکتر محمدمهدی گویا، در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان، به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، درخصوص توصیه های بهداشتی، اظهار کرد: به مناسبت برگزاری مراسم عید قربان، از خرید دام زنده و یا گوشت هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می شوند، خودداری شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد ذبح دام باید صرفا در کشتارگاه ها تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی انجام شود، گفت: مردم از خرید دام زنده و یا گوشت هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می شوند، خودداری کنند.

دکتر گویا ادامه داد: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود

.وی افزود مردم باید دقت کنند که به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است، ذبح و مصرف نکنند. گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود. جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای ۴ درجه سانتی گراد، مصرف شود.

۸ نفر تاکنون در اثر تب کریمه کنگو جان باخته اند

علیرضا اکبر شاهی ، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور نیز با تاکید بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی ذبح دام در عید قربان، اظهار کرد: هر ساله در آستانه عید قربان سازمان دامپزشکی برای حفظ سلامت مردم دست به اقداماتی می‌زند که برای به نتیجه رسیدن آن‌ها نیاز به همکاری مردم دارد ، اقدامات سالجاری سازمان دامپزشکی تعیین مراکز عرضه دام‌های سالم است که از نظر عاری بودن از بیماری و انگل مورد بررسی و تائید قرار گرفته‌اند.

اکبر شاهی یادآور شد: تب کریمه کنگو در دام تظاهر قابل مشاهدی ندارد به نحوی که بدون آزمایش برای دامپزشکان نیز قابل تشخیص نیست، اما این بیماری می‌تواند در انسان خونزیزی شدید ایجاد کرده و منجر به مرگ شود. وی با بیان اینکه این بیماری از طریق کنه منتقل می‌شود، گفت: گزش کنه تا ترشحات آن می‌تواند انسان را آلوده به ویروس بیماری کند، همچنین تماس با ترشحات دام آلوده و مصرف گوشت تازه حاصل از کشتار غیر مجاز دام آلوده از دیگر راه‌های انتقال بیماری است.

اکبرشاهی موکدا از مردم خواست که از ذبح دام خارج از کشتارگاه بپرهیزند چراکه امکان آلودگی ذابح یا هر فردی که با لاشه دام آلوده در ارتباط باشد، بسیار زیاد است. به گفته اکبر شاهی، علاوه بر مراکز عرضه دام سالم، سازمان دامپزشکی اکیپ‌های ثابت و سیاری را در سراسر کشور در نظر گرفته است که به صورت فعال امر نظارت را انجام دهند، همچنین کشتارگاه‌ها موظف شده‌اند به صورت ۲۴ ساعته خدمات ذبح دام را به مردم ارائه کنند.

اکبرشاهی یادآور شد: انتقال بیماری تب کریمه کنگو تنها یکی از خطرناک ذبح غیر بهداشتی دام است چراکه بیش نیی از بیماری‌های دامی با انسان مشترک هستند که از جمله‌ آن‌ها می توان به هاری، تب مالت و شاربن و … اشاره کرد، ضمن اینکه خطر انتقال انگل‌ها از دام به انسان در این شکل از ذبح همواره وجود دارد. وی تعداد افرادی که در سال جاری تا امروز قربانی بیماری تب کریمه کنگو شده‌اند را ۸ نفر اعلام کرد.

خرید ، ذبح و عرضه دام ممنوع

مهندس محسن فرهادی ، معاون مرکز سلامت محیط و کار نیز در این زمینه گفت: تامین شرایط لازم برای دفع بهداشتی فاضلاب، خونابه ها و پسماندهای دام نیز اهمیت ویژه ای دارد. مردم باید از خرید دام های متفرقه و ذبح آنها در ملاء عام کنار خیابانها، منازل و مغازه ها خودداری کنند.

وی افزود: ذبح باید در مکان هایی که سازمان دامپزشکی با همکاری شهرداری ها تعیین و مشخص کرده اند و تحت نظر دامپزشک مستقر در محل انجام شود. همچنین  مهندس فرهادی از مردم خواست خونابه ها و پسماندهای دام را به ویژه در روستاهارها سازی نکنند که عدم رعایت نکات بهداشتی اینچنینی  علاوه بر خطر تب کریمه کنگو در این شرایط می تواند باعث قالب شدن سویه دلتای کرونا در جامعه شود

فرهادی در پایان با تاکید بر اینکه حتی در فضای باز نیز باید از ماسک استفاده کرد، گفت: تلفن ۱۹۰ آماده رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی در کمترین زمان ممکن در خصوص موارد غیربهداشتی در عید قربان است.