سیماک وشهرداری آستانه : بلای جان مردم

424

جلسه شورای شهر آستانه این هفته با محوریت بررسی چالشهای سیماک برگزار شد.
در این جلسه خانم اسلامی،مسئول واحد فنی شهرداری آستانه دلیل تاخیر در رسیدگی به پرونده هارا ضعفهای سیماک دانست و افزود: اشتباهات دفاتر پیشخوان است که مجبور می شویم چندین بار ارباب رجوع را برگردانیم، در صورتی که قبلا کارها ردیف بود و همه نواقص در خود شهرداری برطرف می‌شد وی در ادامه با اشاره به بار مالی مضاعف ایجاد شده به دلیل ارجاعات مکرر گفت: قبلا یک درخواست برای ملک داشتیم ویک کارشناسی محسوب می‌شد اما الان چندین درخواست ثبت می‌شودو علاوه بر زمانبر بودن هزینه اضافی بر دوش ارباب رجوع است.
خانم اسلامی همچنین از کیفیت پایین اسکن مدارک و نواقص زیاد پرونده ها ابراز نارضایتی کرد و افزود: قبلا شهروندان یکروزه درخواست پروانه می‌دادند، اما حالا کلی مراحل اضافه دارد، اگر سیماک کارگشا است چرا ثبت احوال دیگر از آن استفاده نمی‌کند ، چرا شهرهای بزرگ با آن کار نمی‌کنند.
در ادامه جلسه مهدی گلی، مجری طرح سیماک در استان گیلان ، با انتقاد از نحوه اجرای سیماک در آستانه بیشتر مشکلات ایجاد شده را مختص شهرداری آستانه دانست و افزود: چرا واحدفنی شهرداری تاکید کرد که نقشه ثبتی لازم است؟ تنها شهرداری که نقشه ثبتی لازم دارد آستانه است ، درخواست دریافت مدارک اضافی از طرف واحد فنی آستانه بود، که مردم را گرفتار رفت و آمدهای چند باره کرده است.
وی افزود: با اجرای سیماک شلوغی شهرداری ،تراکم باجه ها و دردسرهای ساعتها انتظار مردم کمتر شده ، همچنین سیماک یک آرشیو الکترونیک عالی ایجاد کرده که شهرداری خیلی راحت بتواند ممیزی املاک را انجام دهد.
مهدی گلی با اشاره به اینکه با استفاده از سیماک شفاف سازی واقعی انجام می‌گیرد گفت: این سامانه قابلیتهای الکترونیکی بالایی دارد که می‌تواند گرفتاریهای ارباب رجوع را به حداقل برساند اما متاسفانه آستانه از آنها استفاده نمی‌کند، اگر عزم شفاف سازی وجود داشته باشد با این سامانه می‌توان تمام رابطه بازی ها را تمام کرد.
گلی درپایان گفت : واحد فنی بایستی با دفاتری که پرونده های ناقص ارسال می‌کند برخورد و ارتباطشان را قطع کند اما ظاهرا قطع و وصل کردن دفاتر هیچ ضابطه خاصی ندارد.
همچنین در ادامه جلسه اعضای شورای شهر توضیحاتی از هر دوطرف خواستند و قرار شد کارگروه تخصصی تشکیل شود و حداکثر تا پایان سال ضعفهای سامانه برطرف شود ودرغیر اینصورت قرارداد شهرداری با سیماک لغو خواهد شد.
نورحسینی رئیس شورا نیز در پایان پیشنهاد ایجاد دفتر خدمات الکترونیکی درون شهرداری را داد که مورد استقبال واقع شد./شلتوک