به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شلتوک: وی نوه دختری شریعتمدار رشتی و خواهرزاده رضا رفیع (قائم مقام الملک) نماینده مجلس و سناتور در دوره اول و دوم است. پدر او شیخ اسدالله رضا (روحانی و مالک) بود که در سال ۱۲۹۳ خورشیدی در رشت به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در همان شهر به پایان برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشتهٔ مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت. او در زمرهٔ اولین دورهٔ فارغ‌التحصیلان دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران در ۱۳۱۷ بود. در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را ازدانشگاه کلمبیا درآمریکا و دکترای خود را در رشتهٔ مهندسی برق از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک دریافت کرد. وی پس از محمدعلی مجتهدی، به‌عنوان دومین رئیس دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق) انتخاب شد.

از سوابق دانشگاهی وی میتوان گفت: طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ عضو گروه مهندسی برق دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه ام آی تی در بوستون آمریکا بود.

رضا در سال ۱۹۶۵ به‌دلیل مشارکت در نظریهٔ شبکه و اطلاعات، به‌عنوان عضو پیوستهٔ مادام‌العمرIEEE برگزیده شد.. رضا عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

رضا یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات وفرآیندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داده‌است.

از پروفسور رضا آثار زیادی بجا مانده از جمله:

سخنرانی‌های پروفسور فضل‌الله رضا، پژوهشی در اندیشه‌های فردوسی: تفسیر و تحلیل شاهنامه، برگزیده اشعار،

برگ بی برگی، مجموعه مقالات فرهنگی، مهجوری و مشتاقی، مقالات فرهنگی و ادبی، نقدها را بُوَد آیا که عیاری گیرند، نگاهی به شاهنامه: تناور درخت خراسان، راز آفرینش، تحلیل شبکه‌های برق، تئوری اطلاعات، فضاهای خطی، حدیث آرزومندی، دیده‌ها و اندیشه‌ها، محمد اقبال، هندسه عملی و علمی.

پروفسور فضل‌الله رضا دانشمند ایرانی که سالها در اتاوای کانادا زندگی می کرد، در سن ۱۰۵ سالگی چشم از دنیا فروبست.

و صدافسوس که درگذشت این دانشمند بی همتای گیلانی در هیاهوی بنزین و اینترنت گم شد.