در حال حاضر ۳ طرح سالم سازی دریا فعال است ، وبیش از ۹۰ نفر در این طرحها در حال خدمات رسانی به مردم هستند که شامل نیروهای نجات غریق، هلال احمر، بهداشتی، انتظامی، دریابانی و خدمات هستند . اجرای این طرحها در چند سال اخیر سبب شده که میزان رضایت گردشگران افزایش یابد . دسترسی راحت تر به ساحل و استفاده از خدمات طرحها به ویژه ناجیان غریق موجب گشته حضور پراکنده در طول ساحل خزر کمتر شود ، همین تجمع رساندن خدمات امدادی، بهداشتی، امنیتی و فرهنگی را تسهیل نموده است و سبب گشته بسیاری از نقاط اکوسیستم از گزند آسیبهای گردشگران در امان بماند و آمار غریق در سواحل کاهش یابد. از سویی در نظر گرفتن اماکن مجزای شنای بانوان فرصتی را برای آنها فراهم کرده تا با امنیت کامل از شنا در دریا لذت ببرند .

سحر صادق زاده که اهل تهران است می گوید : «در فصول گرم سال یکی از مقاصد همیشگی ما طرحهای سالم سازی کیاشهر است چراکه علاوه بر امنیت و خدمات بهداشتی از سواحل دیگر بکرتر و خلوت تر است .

در میان مسائل ذکر شده مهمترین مزیت اجرای طرحهای سالم سازی ایجاد امنیت جانی برای شناگران است. طی ۱۰ سال اخیر در ۳ استان شمالی کشور ، چهار هزار و ۳۵۰ نفر در اثر غرق شدگی جان باختند که غرق شدگی در رودخانه ها در صدر آمار قرار دارد. همچنین آمارها نشان می دهد با این حجم از افرادی که از طرحها استفاده می کنند اما تمام افراد غرق شده خارج از طرحهای سالم سازی در حال شنا بوده اند و این خود گویای ارزش اجرای این طرحها می باشد.

در سالهای اخیر با توجه به راه اندازی اتوبان رشت ـ قزوین شاهد رشد چشمگیر گردشگران در استان گیلان بوده ایم و یکی از مهمترین مناطق گردشگری سواحل می باشد ، وجود ناجیان غریق و نیروهای امدادی می تواند محیطی امن را برای جذب گردشگر فراهم کند.

گزارش بررسی طرح سالمسازی ادامه دارد

سمانه کارگرقوی بازوجلالی – دبیر بخش گزارش ویژه