در آستانه اشرفیه چندسالی است که ترافیک از مهمترین معضلات خیابانها شده است . و احداث میدان ها می تواند در این زمینه راهگشا باشد . البته اگر در مکان مناسب و اندازه درست طراحی شوند چیزی که به نظر می رسد عدم رعایت آن در شهر نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه افزایش ترافیک را نیز به دنبال داشته است . از جمله میدان فردوسی و وحید که جانمایی اشتباه وطراحی نادرست مشکلاتی را به وجود آورده است .

 

محمد آتش فراز که از کسبه اطراف میدان فردوسی است می گوید : هر روز شاهد بی نظمی های فراوانی در عبور ومرور ماشینها در اطراف میدان هستیم ، اندازه میدان برای این مکان مناسب نیست .

سارا مهرپور از ساکنان خیابان احسان طلب _ یکی از خیابانهای منتهی به میدان فردوسی _ است می گوید : خیابان ما یک شیب تند به سمت میدان دارد و هربار خروج از خیابان بخصوص در روزهای شلوغ برای ما دردسرساز شده است . درصورتیکه قبل از احداث میدان به راحتی وارد خیابان می شدیم .

عدم وجود علائم راهنمایی مانند چراغ چشمک زن یا چراغ قرمز در میادین بخصوص در روزهای بازار و ایام تعطیل معظلات ترافیکی را چند برابر کرده . به عنوان مثال : در میدان معین بدون هیچ چراغی در اکثر موارد اتومبیل ها به شدت گرفتار بی نظمی می شوند .

همچنین میدان حافظ بدون نظارت پلیس است وهیچگونه علائم راهنمایی نیز در اطراف آن وجود ندارد و پارک کردن ماشینها در اطراف آن ترافیک را بسیار بیشتر نموده است . قبل از احداث میدان بایستی با مشورت متخصصان شهرسازی ، معماری ، ترافیک پلیس راهنمایی ورانندگی کارکرد ترافیکی میدان بررسی شود و لزوم احداث آن مشخص شود واطراف میدان کنترل عبور و مرور مسیرها و علائم ممنوعیت توقف نصب شود .

از سویی در برخی از گره های خیابانها مانند : خروجی از وادی اشرف به سمت میدان ام الشهدا (میدان معلم سابق) نیاز به احداث میدان احساس می شود که موجب جلوگیری از هرج ومرج و تصادف خواهد شد .

از سویی شهردارهای پیشین ازاین مسئله غافل بوده اند که لزوم به طراحی میادین پشت سرهم وجود ندارد و گاهی با کنترل ورود و خروج به فرعی ها بهتر می توان ترافیک را کنترل کرد مثلاً اگر ماشینهای ورودی از سمت حرم نتوانند وارد خیابان منتظری شوند و بالعکس بار ترافیکی تاحد زیادی کاهش می یابد و بسیاری از ماشینها مسیرهای دیگری را انتخاب می کنند و اصلاً وارد جریان عبوری نمی شوند .

همچنین برخی از میادین مانند میدان آقا سید حسن طوری طراحی شده اند که به دلیل قرارگرفتن چند ساختمان پر رفت وآمد پارک کردن ماشینها یک گره ترافیکی ایجاد شده است./پایان بخش اول ۶۷۱-gozaresh

ادامه دارد…