خواهرخواندگی بندرکیاشهر و بندر خمیر

101

رویداد شب بندرکیاشهر، با امضاء تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با بندر خمیر و اهداء نشان کیاشهروند مسئول در تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ مراسم شب بندر کیاشهر با حضور مسئولین کشوری، استانی، پژوهشگران، هنرمندان و جمعی از گیلانی های مقیم تهران در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
در این همایش حاتم پور باقری، رئیس شورای اسلامی بندر کیاشهر گفت: توسعه بندر کیاشهر و رسیدن به جایگاه اصلی خود منوط به تعامل مسئولان و دستگاههای شهری، استانی و کشوری است.
وی افزود: شیلات در بندر کیاشهر ۱۵۰ سال قدمت دارد که هم‌اکنون ۱۴ بنا از مجموع ۲۴ بنای ارزشمند آن به ثبت ملی رسیده است.
رئیس شورای اسلامی بندر کیاشهراضافه کرد: ظرفیتهای این شهر بندری، بی‌نظیر اما گمنام است و ما با برندسازی و معرفی این پتانسیل‌ها در قالب برند شهری، شاهد شکوفایی در حوزه گردشگری و اشتغال‌زایی برای جوانان خواهیم بود.
وی افزود: بندر کیاشهر نیاز به تخصیص اعتبار و پول ندارد، بلکه خواهان تعامل برای بروز داشته‌ها و ایجاد برندینگ در خور استعدادهایش است.
در ادامه شب بندرکیاشهر مرتضی عاطفی، شهردار این شهر گفت: بندر کیاشهر شهر شیلات، شالی، برنج و بادام استو داشتن جنگل، دریا، رودخانه، تالاب، گونه‌های پرندگان مهاجر در تالاب بوجاق، مجموعه تاریخی شیلات، پل چوبی و … بندر کیاشهر را به الماس درخشان استان گیلان تبدیل می‌کند.
وی افزود: هدف ما از برپایی چنین برنامه‌هایی معرفی ظرفیت‌های این شهر ساحلی است تا آن را به عنوان قطب گردشگری معرفی کنیم.
ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی سخنران دیگر این شب بودکه با تقدیر از شهردار و شورای شهر بندر کیاشهربرای برگزاری این برنامه گفت: قدمت بندر کیاشهر به قرن ۸ هجری برمی‌گردد و اولین قرارداد ایران و روسیه در حوزه شیلات مربوط به بندر کیاشهر می‌شد. این بندر جایگاه ماهی‌های خاویاری و استخوانی بود و بالای ۱۰۰ سال سابقه دارد.
وی افزود: ما از حضور سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم. پارک بوجاق ۳۲۶۰ هکتار مساحت دارد و با جلسات متعدد با محیط زیست استان و کشور، طرح بسیار خوبی دیدیم که تصویب اولیه شده است. در این پارک ظرفیت‌های گردشگری با حضور بخش خصوصی فعال می‌شود.
ابراهیم نجفی اضافه کرد: در مجموعه شیلات ۱۴ اثر ثبت‌شده ملی وجود دارد. این ماهی‌های خاویاری توسط ریل به این مجموعه می‌آمد. شبکه بهداشت و سینما و… در این مجموعه وجود دارد که ظرفیت بکری است. چند طرح از جمله پارک موزه ماهی‌های خاویاری را در نظر گرفتیم و از حضور بخش خصوصی در این بخش استقبال می‌کنیم.
وی افزود: اسکله بندر کیاشهر ۲۰ سال پیش بالای ۹۰ لنج را پذیرا بود که ماهی کیلیکا صید می‌شد. محیط زیست جلو این لنج‌ها را گرفت، سهام صیادان خریداری شد و این آبراه ۲ کیلومتری تا دریای خزر مسدود شد. امروز به دلیل از بین رفتن این تاسیسات و به دلیل لایروبی نکردن، دیگر امکان تردد قایق‌های کوچک را هم نداریم. اگر این ظرفیت در بندر کیاشهر راه بیفتد چشم‌انداز پرورش ماهی با ظرفیت ۲۱ هزار تن خواهیم داشت. اگر ما بتوانیم شرکت‌هایی بیاوریم و برنج و بادام برندسازی شود به اشتغال بندر کیاشهر کمک می‌کند.
سید احمد محیط طباطبایی، پژوهشگر و رییس کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم ایران)، نیز در این مراسمسخنرانی کرد و گفت: بزرگترین ثروت بندر کیاشهر، نه طول جنگل و نه پرندگان است، مهمترین ثروت آن مردمش است. افرادی که مغز اقتصادی دارند و آینده‌نگر هستند، سرمایه را مصرف نمی‌کنند و از سود سرمایه استفاده می‌کنند.
او افزود: در ماسوله یک تجربه تاریخی ساخته شد و می‌گفتند چرا در جاهایی نمی‌گذارند ما چیزی بسازیم و سیلی که آمد این بافت به‌جای ماند. در رباط کریم تهران هم وقتی چاه عمیق زدند، عده کمی ناراحت بودند، اما با آن آب برنج کاشتند و امروز با مشکل محیط زیست روبه‌رو هستیم.
وی افزود: کسی که سرمایه‌گذار محسوب می‌شود در اصل بهره‌بردار است و سرمایه اصلی مردم هستند.
این پژوهشگر بیان کرد: پایداری مهمترین اصل توسعه است و مردم کیاشهر نماد پایداری شهرشان هستند، از قرن نهم تا امروزفرهنگ و بوم منطقه شان را حفظ کردند.
او با ابراز خوشحالی از خواهرخواندگی دو بندر «خمیر» و «کیاشهر» بیان کرد: در بندر خمیر از مجموعه «حرا» سرمایه‌ای ساختند که روند توسعه‌گرانه داشته و این شهر را به «شهر یادگیرنده فرهنگی» تبدیل کرد. این اقدام نیز در کیاشهر می‌تواند اجرا شود نه مطابق اما می‌توان الگو پذیرفت.
محیط طباطبایی اضافه کرد: نام خزر بعد از جدایی قفقاز از کاسپین تغییر کرد و این دریا دریای کشفین، قزوین و کاسپین است. هرچیز وارداتی عوارض دارد. وقتی ماهی کفال به دریای کاسپین آمد، ماهی‌های ما را نابود کرد. اگر می‌خواهیم در آینده زندگی کنیم سرمایه طبیعی و فرهنگی باید بماند و برای آیندگان سودآوری داشته باشد. سودآورترین رفتار، رفتار فرهنگی است و هیچ اقتصادی مثل تجارت خاطره و فرهنگ سودآور نیست. فرهنگ ذاتش اقتصادی، اما پایدار است. امیدوارم مانند پدران که فخر این سرزمین بودند، پایدار و مایه فخر این سرزمین باشید.
محمدباقر نوبخت رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رییس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در سخنانی کوتاه گفت: به عنوان یک شهروند گیلانی آنچه را می‌توانم برای توسعه بندر کیاشهر که موجب توسعه گیلان باشد، حتما انجام خواهم داد.
در ادامه‌ی رویداد شب بندر کیاشهر، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی ‌مابین بنادر کیاشهر و خمیر توسط مرتضی عاطفی و جواد مجمودی شهرداران این دو شهر بندری، به امضاء رسید.
پس از امضاء تفاهم‌نامه، محمودی، شهردار بندر خمیر، با اشاره به دلیل خواهرخواندگی دو شهر بیان کرد و گفت: بندر خمیر شهری با ساحل تالابی است. دغدغه‌های شهرهایی که ساختار زیست‌محیطی حساس دارند مشترک است. ما تلاش کردیم و این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم. از دکتر ایوبی تشکر می‌کنم که بندر خمیر به عنوان شهر یادگیرنده یونسکو به دلیل نقش آموزش مردم در توسعه پایدار ثبت شد. امیدوارم در بندر کیاشهر هم شاهد این مهم باشیم.
این مراسم با اهداء نشان «کیاشهروند مسئول» به دکتر سیروس درخشان (پزشک قلب و عروق) و محمد محبوبی (فرهنگی و هنرمند سینما و تلویزیون) و اهداء نشان «کیاشهروند افتخاری» به سیداحمد محیط طباطبایی (پژوهشگر) و دکتر حجت‌الله ایوبی دبیرکل پیشین کمیسیون ملی یونسکو در ایران به عنوان چهار شخصیت تاثیرگذار در معرفی بندر کیاشهر ادامه یافت.
حجت الله ایوبی رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران، نشان کیاشهروند را ارزشمند و خاطره‌انگیز دانست و گفت: از این‌که در ایران اسلامی شهرداران به دنبال یافتن تمایزها هستند، خوشحالم و این امر آغاز توسعه است. توسعه وقتی که آغاز می‌شود، باید با حضور اساتیدی مثل احمد طباطبایی باشد. قدر دانستن طبیعت و آنچه به ما رسیده کار دشواری است. حضور خردمندان در کنار مدیران برای گفتن نه در جاهای مختلف است.
ایوبی افزود: امروز ۸۰ میلیون گردشگر فرانسه مربوط به بخش قدیمی این کشور است. کار خوبی می‌کنید که در گذشته بندرکیاشهر کاوش کرده و این امر شما موجب ماندگاری می‌شود. وسعت شهر کن فرانسه از بندرکیاشهر کمتر است، اما امروز حرف از این شهر و جشنواره آن است. اگر در قرن صنعتی، هنر و تئاتر و سینما و هنر تجسمی کالای لوکس بود امروز این هنرها تعیین‌کننده است. خوشحالم با بندر خمیر کار می‌کنید. از ابتدا شهردار این شهر به دنبال توسعه پایدار بود و خوشحالم تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارید.
معرفی برند بندر کیاشهر و توضیح درباره نحوه انتخاب شعار و اجرای هویت بصری در این شهر بندری و اجرای موسیقی سنتی گیلان توسط گروه دیلمون و مراسم آیینی باران‌خواهی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود./انتهای پیام