تکلیف بوجاق امسال مشخص می شود

101
به گزارش شلتوک، حمزه عشوری ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران با اظهار اینکه آلودگی هوا در گیلان زیر پوشش سبز و طبیعت چشم نوازش پنهان شده است ،گفت :” تأکید همه ما تفکیک زباله از مبدأ است وضروری است که شهرداری ها وارد فضای تفکیک. سراوان هم بالاخره بعد از مدت‌ها بنا به دستور آقای عباسی، استاندار گیلان بسته‌شده و هیچ زباله‌ای به آن وارد نمی‌شود، سازمان محیط زیست هم اعلام کرده که دیگر با هیچ مرکز دفنی برای زباله موافقت نخواهد شد”
وی افزود: در نهایت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از زباله‌ها از کارخانه کود آلی ریجکت می‌شوند که دیگر بحث‌های آلودگی محیط‌زیستی ندارند و در زمینه‌های دیگر از قبیل مصالح استفاده می‌شوند ، همچنین شناسایی نقاط بحرانی زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر تمرکز محیط زیست گیلان روی ساماندهی پسماند استان است.
عشوری در خصوص پسماند بیمارستانی عنوان کرد: بیمارستان‌های گیلان مشکل پسماند عفونی ندارند و هر بیمارستان با توسط دستگاه‌های خودشان مدیریت می‌کنند اما در حوزه فاضلاب بیمارستانی همچنان بعضی از بیمارستان‌ها که عمدتا دولتی هستند مشکلاتی دارند ، همچنین برخی بیمارستان‌های گیلان در حوزه پساب با مشکل مواجه هستند لذا بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در حوزه پسماند تحت نظارت ویژه قرار دارند.
 یک بیمارستان خصوصی هم که مشکل پسماند عفونی دارد تحت نظارت است و جزو لیست صنایع آلاینده قرار دارد و بر همین اساس این بیمارستان موظف به پرداخت خسارت است معادل ۱ درصد از مبلغ فروش مازاد بر مالیات می‌باشد اما خوشبختانه با توجه به اخطارها و بررسی‌های انجام‌شده اقداماتی صورت گرفت و به‌زودی این بخش خصوصی نیز از لیست صنایع آلاینده استان خارج می‌شود.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست گیلان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ بر اساس شاخص عملکردی استان گیلان رتبه ۲۱ را کسب کرد، افزود: پس از تلاش‌های فراوان همکاران ما در عملکرد سال ۱۴۰۱ رتبه دوم کشوری را کسب کرده‌ایم.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه امکانات زنده‌گیری حیوانات و بی‌هوشی برای تمام شهرستان‌ها تهیه شده است، افزود: در حوزه شهرستان انزلی یک پاسگاه محیط‌بانی جدید احداث کردیم تا در بحث‌های حفاظتی تسلط بیشتری بر منطقه‌ داشته باشیم. همچنین با تعمیرات هشت ایستگاه محیط‌بانی، پاسگاه‌های محیط‌بانی ما نیز تجهیز شدند تا محیط‌بانان ما از امکانات بروز برخورد باشند.
وی افزود : گیلان مقام نخست کشور را در زمینه کشف سلاح‌های غیرمجاز شکاری دارد سال گذشته تعداد ۵۵۱ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز کشف شد که ازاین‌بین برخی سلاح‌ها، مجاز و بدون مجوز شکار و برخی سلاح‌ها نیز قاچاق هستند.
همچنین عشوری در خصوص طرح هادی روستاها گفت : “روستاهایی داشتیم که دارای طرح هادی بودند اما با مناطق چهارگانه محیط‌زیست تعارض داشتند، ولی روستاهای که داخل طرح هادی هستند ، می‌توانند کارهای خود را انجام دهند و روستاهای شهرستان‌های فومن ، شفت و رودسر نیز که جزو مستثنیات بوده و داخل طرح هادی هستند می‌توانند کار خود را پیگیری کنند.”
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به تالاب انزلی عنوان کرد که اعتبارات خوبی در این بخش تخصیص پیدا کرده است و افزود :  یکی از معضلات در حوزه استان گیلان و تالاب‌ها این بود که مرکزی برای اطفای حریق تالابی نداشتیم اما خوشبختانه مجوز تأسیس پایگاه اطفای حریق تالاب انزلی را گرفتیم
وی در ادامه تصریح کرد : احیا، ساماندهی و لایروبی تالاب انزلی در اولویت است ، و این خواسته مردم نیز است اما بایستی پروژه با مطالعات لازم آغاز شود فلذا ، مطالعاتی توسط تیم کارشناسی “جایکا” که مشترک ایران و ژاپن است، انجام شد و در این طرح هشت پهنه طرح مطالعاتی موردبررسی قرار گرفت و در انتها پیشنهادشده بود که رسوب برداری انجام شود. سه عدد از این عرصه‌ها جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست بود و پنج عرصه خارج از محدوده بودند. در نهایت برای پنج عرصه‌ای که داخل محدوده بودند مجوز رسوب برداری صادر شد.
وی افزود : اداره کل بنادر از ستاد مرکزی خود اعتباری حدود ۱۲۰ میلیاردی داشت و نیاز به مجوزهای زیست محیطی داشت و این اولین بار است که به‌صورت رسمی و قانونی توسط اداره کل محیط‌زیست مجوز رسوب برداری از ۵ پهنه که غالباً مکان‌های پرتردد است، صادرشده و طی هفته آینده کار آغاز می‌شود.
عشوری درخصوص فاضلاب وارده به تالاب گفت :  البته بایستی جلوی ورود منابع آلاینده به تالاب انزلی گرفته شود و قبل از اجرای طرح احیای تالاب، باید ورودی‌های آلاینده به این تالاب بین المللی را بست. رودخانه‌هایی در تالاب انزلی وجود دارند که نیازمند مطالعات زیست‌محیطی هستند اما در این مورد با حساسیت باید بخورد شود.
عشوری با بیان اینکه جهت جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب، بودجه‌ای برای شهرهای رشت، فومن و انزلی مصوب شده، گفت: باید جلوی ورود رسوب و فاضلاب را به تالاب گرفت زیرا از طرف شرق تالاب، فاضلاب خانگی و‌ صنعتی وارد تالاب می‌شوند که یک‌ اتفاق نگران‌کننده است
وی در ادامه در خصوص  ساماندهی پساب‌های صنعتی گیلان  با اشاره به پروژه در حال اجرای نوسازی تصفیه خانه پساب‌های صنعتی رشت و سایر شهرستان‌های گیلان گفت : اعتبار ۱۴۲ میلیارد تومانی برای سامان بخشی فاضلاب‌های صنعتی به شهرک صنعتی رشت اختصاص یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به مطالعات زیست محیطی پروژه ریلی رشت – کاسپین – آستارا، بیان کرد: ارزیابی و مطالعات زیست محیطی محور ریلی رشت- کاسپین و رشت- آستارا انجام شده و موافقت کلی صادر شده است.
مدیر کل محیط زیست گیلان در خصوص اعتبارات صندوق ملی محیط‌زیست گفت: این صندوق اعتباری حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان دارد که حدود ۲۵ درصد از این اعتبار برای استان گیلان هزینه می‌شود. ما فقط حدود ۱۴۲ میلیارد  اعتبار توانستیم در مرحله اول به شهر صنعتی رشت  برای تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت تخصیص دهیم، همچنین امیدواریم باز با کمک صندوق ملی محیط‌زیست کارهایی در حوزه نوسازی تاکسی‌های فرسوده فرودگاه انجام شود.
عشوری درباره گونه های در معرض خطر در گیلان گفت: ۳۱ گونه در معرض خطر در گیلان داریم، برنامه حفاظت از یک نوع فوک خزری  در حال نهایی شدن است و سرشماری ما در حوزه پرندگان است که از طریق نصب دوربین‌های تله‌ای در حال رصد این‌ها هستیم.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست در رابطه با بحث پارک ملی بوجاق کیاشهر گفت : رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشته که ۳ زون طراحی‌شده اما محیط‌زیست آن را ابلاغ نمی‌کند، هدف ما این است که طرح های تمام مناطق چهارگانه محیط‌زیست گیلان  انجام شوند و وقتی ما برای منطقه ای مانند منطقه بوجاق، طرح داریم یعنی تکلیفش مشخص است.
عشوری گفت: اعتقاد داریم مناطق چهارگانه محیط‌زیستی برای مردم است و این ایده را نداریم که بخواهیم دیوار بکشیم دور آن‌ها تا برای آیندگان نگه داریم از همین رو اعلام می‌کنم که منطقه بوجاق مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امسال تکلیفش مشخص می‌شود./شلتوک