مدیریت پسماند آستانه اشرفیه

104

جلسه مدیریت پسماند آستانه اشرفیه در محل بخشداری این شهرستان برگزار شد

خلاصه مباحث مهم این نشست

حسن خواه ،معاون فرماندار: دهیاران بسیار مظلومند و بسیار تلاش می کنند ، از طرفی به دهیاران اجازه تخلیه و حمل زباله و دستگاه داده نمی شود ،چطور انتظار مدیریت پسماند ازآنها داریم ، با شکایت از دهیار هیچ مشکلی حل نمیشود ، می توان وظایف نظارتی را با تعامل حل کرد.

دستگاههای عضو کارگروه پسماند باید با هم همکاری کنیم و نباید شانه خالی کرد ، به جای ایجاد تنش با تعامل سعی کنیم با حداکثر توان در جهت رفع  این معضل تلاش کنیم. ، نمی شود گفت که چون ما دستگاه نظارتی هستیم در طرحهای اجرایی مدیریت پسماند مشارکت نمی کنیم

دپوی زباله در پرکاپشت به هیچ وجه قابل توجیه نیست و برای اهالی روستا مشکل ایجاد شده است، باید همه دستگاهها دست به دست هم بدهیم تا زمین مناسب برای فعالیت آقای آجنگان فراهم شود، نه این که محل دپوی جدید زباله تولید شود.

حسین زاده رییس اداره محیط زیست: مدیریت پسماند پزشکی از اول سال دچار وقفه شده بود که با کمک رییس شبکه بهداشت قرارداد جدید با شرکت بهداشت گستر مطمئن بسته شد و موضوع حل و فصل شد

در بخش مرکزی در موضوع اجرای طرح مپ روستایی مشکل داریم و دهیاران کم کاری می کنند که در این خصوص چند دهیار کم کار معرفی شد وچند مورد اقدام قضایی انجام شد و درخواست رسیدگی و توجیه دهیاران را داریم ، ما دستگاه نظارتی هستیم و با کسانی که مخل محیط زیست هستند مقابله می کنیم،دستگاه اجرایی نیستیم و جزو وظایف ما نیست که در آموزش خانه به خانه حضور داشته باشیم.

در مسکن مهر مشکل زباله داشتیم ،دهیاری سطل تعبیه کرد و شهرداری جمع آوری می کند اما به دلیل عدم فرهنگ سازی و نداشتن مدیریت در این مکان مشکلات زیادی داریم.

تصفیه خانه مسکن مهر شروع به کارکرده اما هنوز آلودگی وجود دارد و کشاورزان نگران ورود آلودگی به انهار هستند.

شهرداری دو مجوز برداشت برای خاک پوشانی کشل دریافت کرده ،چرا مجوز دوم انجام نشده ،به نظر می رسد شهرداری کم کاری می کند.

حجم زیاد زباله نهر بین روستای نیاکو و سیاهکوچه معضل بزرگی ایجاد کرده و براساس قانون توزیع عادلانه ی آب باید اداره منابع آب با کمک دهیاران باید لایروبی و بازگشایی انجام شود.

سید نژاد مسئول واحد پسماند شهرداری: در مورد حوضچه شیرابه ی کشل در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم و حدود یک ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

سایت کشل یک روز در میان به صورت سنتی و هفته ای یک بار به وسیله پهباد سم پاشی می شود. و خاک پوشانی نیز به صورت مستمر انجام می شود.

علیرغم تمدید قرارداد با شرکت کودآلی معراج به مدیریت آجنگان ، شورای پرکاپشت اجازه ورود زباله به کارخانه را نمی دهد

دکتر شهریزاد رییس شبکه بهداشت : پسماند مهمترین چالش استان است و علاوه بر محیط زیست به صورت مستقیم با سلامتی مردم درارتباط است

به مطب های خصوصی ابلاغ کردیم که باید همه با شرکت مخصوص امحای زباله عفونی قرارداد داشته باشند و هرکس زباله بهداشتی تولید می کند خودش مسئول امحای اصولی آن است.

با یک شرکت تعاونی با رزومه عالی مذاکره کردیم می تواند زباله سوز بیاورد فقط شهرستان اگر همکاری کند و زمین استاندارد در اختیار ما بگذارد میتوانیم زباله های عفونی را خودمان امحا کنیم و با مطب ها قرارداد ببندیم و نیازی به مرکز استان نداشته باشیم.

رحیمی نژاد،بخشدار مرکزی آستانه: هیچ برنامه ای بدون دهیاران در روستاها قابل انجام نیست، اما در زمینه پسماند دست آنها بسته است، اجازه هیچ کاری به آنها داده نمی شود، تجهیزات ندارند ، مردم از آنها انتظار دارند. نباید به خاطر پیگیری مطالبات از آنها شکایت کرد .

اگر اداره محیط زیست فقط بخواهد با شکایت کار را پیش ببرد نمی توان برای مردم کاری انجام داد، آیا وظیفه محیط زیست فقط شکایت است؟ آیا نباید با دهیاران همکاری و تعامل داشته باشد؟ معضلات زباله استانی است آیا دهیار به تنهایی می تواند معضل پسماند را حل کند؟

در زمینه پرکاپشت شورا و مردم از کارخانه ی آقای آجنگان شکایت دارند و نگرانی آنها به حق است ، دهیار مجبور به دخالت است، حرف اصلی مردم این است که شما چرا آنجا فعالیت می کنید وگرنه با اصل فعالیت مخالفتی نیست.

طرح زباله سوز در روستاها و تفکیک عالی است اما امکانات آن فراهم نیست ، روستای سالکده با کمک خیری که هزینه دستگاه را تقبل کرد توانست این طرح را اجرا کند.

در اجرای طرح مپ کم کاری نکرده ایم ، بایستی طرح خانه به خانه با دقت و درست با کمک اداره محیط زیست انجام شود.

خانم پور موحدی: ما با همکاری استانداری پروتکل تفکیک برای ۱۱۹ روستا آماده کردیم ، ما با همکاری فعالین ان جی او تلاشهای بسیاری انجام داده ایم و طبق تجربه ها باید با مردم صبور باشیم .

ضایعاتی ها باید ساماندهی بشوند ، مردم باید تشویق بشوند ، زباله هایشان خریداری شود و به صورت اصولی آموزش ببینند

ما در مدارس کیاشهر آموزشهای بسیار عالی داریم ، در کیاشهر خانه محیط زیست ایجاد کردیم و کارفرهنگی را از پایه شروع کردیم

ادارات و نیروی انتظامی و شهرداری در کیاشهر با ما هماهنگ هستند و به همین دلیل توانستیم اقدامات فرهنگی بسیار موثر انجام دادیم

در مسکن مهر ما میتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم اما آنجا مدیریت وجود ندارد

ما باید در روستاها درست آموزش دهیم تا هیچ زابله تری از روستا خارج نشود، زباله تر به صورت کامل به کود تبدیل شود و زباله خشک خریداری شود

آجنگان رییس شرکت کود سازان معراج:  حاضریم تمام زباله تر تفکیک شده رااز همه جای شهرستان بخریم ، کار شرکت ما کاملا علمی است و آمار دقیقی از خروجی کارخانه وجود دارد .

چرا قبل از تمدید قرارداد من با شهرداری مخالفتها به من ابلاغ نشد .اگرواقعا همتی برای رفع مشکلات پسماند وجود دارد ، چرا با کسانی که با تجهیزات علمی قصد رفع این معضل را دارند هیچ همکاری ای انجام نمی شود و فقط حاشیه درست میکنید./شلتوک