انتخاب مکان مناسب احداث میدان وطراحی اصولی با رعایت استانداردهای شهرسازی و معماری و رعایت اصول ساخت ابنیه عمومی شهر بایستی به دقت و با نظر کارشناسان باتجربه صورت بگیرد.

 

بدهی است جانمایی وطراحی مهندسی میدان اگر به درستی انجام نشود کارکرد معکوس خواهد داشت بخصوص در ایام تعطیل با هجوم مسافران به آستانه سبب ایجاد گره ترافیکی خواهد شد ، مانند آنچه در میدان فردوسی و وحید شاهد آن هستیم .

خانم مهندس رمضانپور _کارشناس ارشد شهرسازی _در این باره می گوید : « ازلحاظ اصولی طراحی ، جانمایی و المان سازی بایستی قبل از احداث میدان صورت گیرد اما در آستانه اشرفیه برعکس است » . وی در ادامه افزود : « در طراحی میادین بایستی شعاع های استاندارد قوس ها ، شعاع جزیره مرکزی ، عرض مسیر گردش ، عرض ورودی و خروجی و … بررسی شود اما همانطور که می بینیم در آستانه چنین مسائلی در نظر گرفته نمی شود ».

قبل از احداث میدان بایستی جانمایی با در نظر گرفتن استانداردهای فضای شهری انجام گیرد اما متاسفانه با بررسی بسیاری از میادین در آستانه می بینیم که نه تنها جانمای درستی انجام نگرفته بلکه اندازه های این میادین نیز مغایر با اصول شهرسازی است که این مسئله سبب شده میدان کارکرد خودرا ازدست بدهد . به عنوان مثال در میدان آیت الله وحید شاهد آن هستیم که خط اصلی حرکت ماشینها دور میدان معنا ندارد و هیچ ماشینی نمی تواند بدون مزاحمت میدان را دور بزند.

احداث میادین در آستانه اشرفیه گاه چنان عجولانه وبدون تدبیر است که نه تنها اصول طراحی مهندسی در آن طراحی نشده است بلکه خود میدان عامل بی نظمی ، سردرگمی ، وحتی موجب تصادف شده است . مانند میدان وادی اشرف .

آقای صابری که هرروز دخترش را به مدرسه شاهد در مجاورت این میدان می آورد می گوید : «در روزهای بازار و نیز زمان تعطیلی مدرسه و همچنین ایام محرم و تعطیلات بی نظمی شدیدی در اطراف میدان شاهد هستیم و هیچگونه علائم راهنمایی بخصوص درتاریکی هوا وجود ندارد »

خانم مهندس رمضانپور _کارشناس ارشد شهرسازی _در این باره می گوید : « مهمترین دلیل احداث میدان های شهری ایجاد نظم وکنترل ترافیک است ، اما این چنین میدان هایی بدون در نظر گرفتن درست مسیرهای اصلی وفرعی خود عامل بی نظمی هستند » وی در ادامه افزود : « گه گاه لزومی به احداث میدان نیست و می توان با احداث یک بلوار یا دوربرگردان نظم بیشتری برقرار کرد ».

با توجه به اظهارات شهروندان عدم نصب تابلو های راهنمایی مناسب در برخی میادین که روشنایی کافی هم ندارد مشکلاتی را در عبور و مرور ایجاد کرده است .

به عنوان مثال میدان طرح حرم یا وادی اشرف برای اتومبیل ها بخصوص تازه واردها سردررگمی ایجاد می کند . در بررسی میادین آستانه اشرفیه نکته دیگری که به چشم می خورد عدم تناسب مکان احداث وشکل هندسی میدان است ، اصرار شهرداری بر احداث میادین دایره شکل و بیضوی سبب ایجاد اشکالاتی در طراحی گشته است . به نظر می رسد که طراحان به این نکته توجه نکرده اند که در واقع در حال طراحی فلکه هستند و می توان آن را به تناسب موقعیت مکانی به صورت اشکال هندسی دیگر مانند : چهارگوش ، مربع و … طراحی کرد ، چراکه در واقع به چنین بناهایی در علم شهرسازی « فلکه » می گویند . زیرا کارکرد های میدان را ندارد و فقط جهت توزیع روان ایمن تر ترافیک سواره احداث می شوند .