واردات برنج ممنوع شد

91

واردات برنج تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این خبر عنوان کرد این طرح در راستای حمایت از شالیکاران شمال کشور و بازگشت تعادل به بازا عرضه و تقاضای برنج صورت گرفته است. با این شرایط واردات این محصول غذایی و ثبت سفارش آن تا اطلاع بعدی ممنوع خواهد بود.

واردات برنج معمولا سه ماه قبل از برداشت و سه ماه بعد از برداشت محصول ممنوع است، اما با توجه به پتانسیل و ذخایر استراتژیک برنج با لحاظ سرانه مصرف واردات برنج تا اطلاع بعدی ممنوع خواهد شد.

رسوب برنج سال ‌گذشته شالیکاران روی دست آنها‌ موجب شد تا طی هفته‌های اخیر دولت طرح‌های مختلفی از جمله خرید توافقی برنج‌های رسوب کرده تا ممنوعیت واردات برنج را در دستور قرار داد؛ طرح‌هایی که در راستای حمایت از تولیدکنندگان صورت گرفته، اما برنج‌کاران چندان به اجرایی شدن آنها امیدوار نیستند. در این خصوص علیرضا شایق رئیس انجمن برنج در گفت و گو با «اکوایران» به این نکته اشاره می‌کند امیدواریم این طرح نیز مانند گذشته یک سناریو کوتاه مدت نباشد و به طور کامل اجرایی شود، چرا که طی سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی در راستای حمایت از برنجکاران در کشور مصوبه شده، اما همواره شاهد آن بوده‌ایم که با تغییر وزیر این طرح‌ها نیز تغییر کرده است.

به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان برنج، با توجه به خوبی که سال گذشته و امسال داشته‌ایم می‌توان پیش‌بینی کرد که نیاز بازار داخل از طریق برنج تولیدی در کشور برطرف خواهد شد، از سوی دیگر این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سال گذشته ما با مازاد واردات برنج روبرو بودیم که با این شرایط می توان گفت تا اطلاع ثانوی نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.

در این خصوص شاهپور علائی مقدم معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی نیز می گوید: تا زمانی که وضعیت برنج تولید داخل به تعادل نرسد و منافع کشاورزان و مصرف کنندگان تامین نشود این ممنوعیت ادامه دارد. این نکته را باید در نظر گرفت که سال گذشته به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و با هدف تامین امنیت غذایی کشور میزان زیادی برنج وارد کشور شده بود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه برای حمایت از تولید برنج کشور سه راهبرد را پیاده خواهد کرد، گفت: در طولانی مدت یک راهبرد اقتصادی با نگاه تنظیم بازار، حمایت از مصرف کننده و تولید کنندگان است که با همکاری سه استان شمالی تدوین می‌شود./شلتوک